... a pozdravuji vlaštovky

22. září 2010

Poté, co byla na začátku 70. let direktivními zásahy a personálními čistkami ze strany "normalizačního" vedení KSČ zdecimována tvůrčí základna české kinematografie, došlo k rapidnímu poklesu kvality filmové produkce. Situace, kdy by se na čas natáčení filmů dokonce zastavilo (jako tomu bylo například v Maďarsku po roce 1956), sice nenastala, ale jinak byl český filmový zázrak šedesátých let pohřben důkladně.

Následující "filmová doba temna" pak v hlavní fázi trvala až do poloviny 70. let. Svým dopadem přitom neblaze ovlivnila umělecký vývoj českého hraného filmu na dobu mnohem delší. Přesto se i mezi lety 1970 - 1975 čas od času v produkci české kinematografie objevila díla, která alespoň z části navazovala na odkaz české nové vlny charakterizující předchozí filmovou dekádu. Ne všichni "novovlnní" režiséři emigrovali či byli odstaveni. Někteří jen museli upustit od realizace obsahově kontroverzních látek a na čas tvořit v rámci oficiálně vymezených mantinelů normalizační produkce. Mezi to málo zdařilých titulů lavírujících na hraně možného a zapovězeného se dá zařadit také snímek ...A POZDRAVUJI VLAŠTOVKY natočený v roce 1971 Jaromilem Jirešem.

Jireš měl scénář k filmu vracejícímu se do období druhé světové války připraven již delší dobu, ale pro přemíru aktuálnějších projektů k jeho realizaci přistoupil až na začátku 70. let. Příběh mladé komunistické odbojářky Marie Kudeříkové se mu do daného období náramně hodil. Pro ideologicky vymezenou barrandovskou dramaturgii představoval přijatelné téma a režisér si toho byl vědom. Originalita filmu tak mohla být obsažena především v jeho formě. Po obsahové stránce bylo dílo pochopitelně kompromisnější. V příběhu tragického osudu odbojářky Marie Kudeříkové, kterou nacisté popravili ve vratislavské věznici, je obsaženo obecné poselství oslavující neústupnost a schopnost oběti jednotlivce ve jménu společnosti. Téma tedy aktuální, neboť protektorátní doba výslechů, zatýkání a výhružek jako by se v 70. letech začala znovu připomínat. Jen role mučitelů a obětí se poněkud obměnily. V tomto ohledu však film pochopitelně zachovává nedotknutelné rozpoložení rolí. Na straně mučitelů máme zástupce říšské moci a na straně trpitelů členy ilegální KSČ. K Jirešově cti je však nutno dodat, že stranická podstata odbojových akcí zde není přehnaně zdůrazňována, a to i přesto, že postava Kudeříkové se v poválečném dvacetiletí stala protežovanou ikonou komunistického odboje.

Režisér pojal film jako příběh rozvíjející se na pozadí Mariiných zápisků z vězení knižně vydaných pod titulem Zlomky života. Půdorys díla je proto určen obrazy dívčina pobytu v cele smrti, kterými se proplétají retrospektivní pasáže rekapitulující její dosavadní osudy. Monotónní vězeňská realita je tak prokládána nechronologickými útržky vzpomínek, ve kterých se dívka vrací do svého dětství a mládí. V nich popisuje vlastní odbojářskou činnost a nebo se rozpomíná na chvíle první lásky vsazené do podmanivém prostředí moravsko-slovenského pomezí. "Chtěl jsem na charakteristických úsecích Maruščina života ukázat mravní sílu člověka, jeho víru, naději. Chtěl jsem se dopátrat jejich pramenů. Našel jsem je v jejím Slovácku, tak jak je znám, v její rodině, výchově, krajině. To vše u ní splývalo v pojem domova," uvedl v jednom z rozhovorů režisér.

Struktura filmu je velmi pestrá. Křivolaké Maruščiny osudy umožňují rozvinout několik tematických rovin a propojit řadu emočně rozdílných obrazů. Jireš si byl této přednosti vědom. Záměrně proto uplatnil v režijní koncepci prudké mezizáběrové střihy nebo náhlé časové přechody mezi přítomností a minulostí. Využít dokázal i rozdílnosti barevných škál jednotlivých prostředí. Poezie krajiny a smutek cely, útěcha vzpomínek a tíha reality - to jsou jen některé emoční póly, mezi nimiž se utváří pomyslná "energie filmu".

Obal DVD ...a pozdravuji vlaštovky

Důležitým pramenem pro pravdivé vykreslení Maruščiny osobnosti se mimo vězeňských dopisů pro Jireše staly i rozhovory s dívčinou matkou, která v době realizace projektu stále žila. Na její setkání s představitelkou hlavní hrdinky Magdou Vašáryovou, které proběhlo před natáčením v maskérně, režisér vzpomínal jako na neopakovatelnou, zvláštní chvíli, v níž se na okamžik mamince zazdálo, že opět vidí ztracenou dceru.

Mladá herečka byla Jirešem do hlavní role obsazena záměrně, podobně jako tomu bylo i v případě dalších protagonistů. Ve filmu se často mluvilo dialektem a slovenští herci měli k mluvě ve východomoravském nářečí logické předpoklady. Dílo je pestré i pokud jde o lokace natáčení. Vězeňské scény byly realizovány v objektu bývalé kutnohorské káznice a retrospektivní pasáže převážně na česko-slovenském pomezí, kam se rodina Kudeříkova ještě před válkou odstěhovala z Vnorov ležících u Veselí nad Moravou.

Snímek "...a pozdravuji vlaštovky" přes své řemeslné kvality nepatří k divácky vyhledávaným titulům. Na rozdíl od jiných dobově mnohem poplatnějších děl 70. let jej dnes televize v podstatě neuvádí. A to přesto, že Jirešův čtvrtý celovečerní film není pouhým politickým plakátem a v rámci ideologizované normalizační filmové tvorby působí poměrně vyváženě. Navíc esprit tvorby 60. let je zde stále patrný a jistě nejen díky skvělému hereckému výkonu Magdy Vašáryové.

I proto je záslužné, že film vychází alespoň na digitálním nosiči. DVD v produkci společnosti Řitka Video lze sice vytknout absenci jakékoliv volby titulků a dosti skromný bonusový přídavek, ale i tak je dobře, že se na trh dostává. Pro milovníky české kinematografie totiž poskytuje možnost rozšíření vlastní videotéky o jinak stěží dostupnou filmovou položku.

Autor recenze je filmový historik, který v současné době působí v Ústavu pro studium totalitních režimů. Zvukový příspěvek zazněl v historickém magazínu Zrcadlo, který měl premiéru 4.7.2008.

autor: Petr Slinták
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.