Německá letecká společnost Lufthansa stávkuje

1. srpen 2008
Zblízka

Už pátým dnem se největší německá letecká společnost Lufthansa potýká se stávkou. K časově neomezenému protestu sáhli zaměstnanci pozemního a kabinového personálu, kteří jsou členy odborového sdružení Ver.di. Rozměr stávky zatím poněkud zůstává za očekáváním. Až do pondělka platí nouzový letový řád, podle kterého Lufthansa musí škrtnout asi deset procent všech letů. Zpravodaj Českého rozhlasu Jiří Hošek nám teď průběh stávky i její motivy ve své reportáži přiblíží. Vydáme se spolu s ním na berlínské letiště Tegel, které bylo včera svědkem demonstrace nespokojených odborářů.

letuška:
Já jsem v dobrém postavení, vydělávám slušné peníze. Chci ale podpořit své mladší kolegy, kteří nemají tak dobrý plat, chci s nimi být solidární.

Jiří HOŠEK:
Křičí na mne skrz produkci odborářských bubeníků letuška Lufthansy.

letištní technik:
Očekávali jsme od počátku větší dopady protestu.

Jiří HOŠEK:
Odpovídá mladý technik z letiště Schönefeld na moji otázku, jestli deset procent zrušených letů denně není na tak rozsáhle koncipovanou stávku přece jen trochu málo.

letištní technik:
Myslím si, že to hlavní teprve přijde. Technici, kteří provádějí pravidelné prohlídky strojů, jsou nenahraditelní. Lufthansa má sice nouzový plán, ale ten podle mě není možné trvale udržet. Když stroje neprojdou technickou kontrolou, nemohou létat.

Jiří HOŠEK:
Informační tabule na letišti Tegel jsou cestujícími v těchto hodinách obleženy ještě o něco více než obvykle. Je vidět, že každý tak trochu hypnotizuje obrazovku, aby se zrovna u jeho letu neobjevilo ono nenáviděné slovíčko gestrichen, tedy zrušen.

cestující:
Můj původní spoj měl odlet o hodinu dříve, byl ale zrušen, a tak nám povolili změnu rezervace na tento let. Žádné komplikace to pro mě neznamená, prostě mě příbuzní vyzvednou o hodinu později. Taková je prostě stávka. Už jsem to zažil nedávno s berlínským dopravním podnikem.

Jiří HOŠEK:
Myslí si středoškolák, který měl namířeno do Düsseldorfu.

cestující:
Přeptal jsem se na svůj spoj v hotelu a taky jsem si zajistil alternativní rezervaci. O hodinu později bych letěl s Air Berlin. Risknul jsem sto eur a prohrál, ale dostanu se tam, kam potřebuju.

Jiří HOŠEK:
Prozrazuje mi se smíchem svou zajímavou taktiku obchodník, cestující do bavorské metropole. Stávka u Lufthansy je tvrdým bojem o čas. Letecký dopravce tratí na protestech miliony eur a odboráři ze svazu Ver.di, které možná slyšíte, zase hazardují se svou reputací. Načasování stávky doprostřed turistické sezóny i, řekněme, poněkud přemrštěné požadavky se totiž většině veřejnosti nezamlouvají. Je to tedy odborové sdružení, kdo tahá za kratší konec provazu?

Doris FIEDLEROVÁ, odborová předačka:
Ráda bych uvedla na pravou míru, že naše stávka není namířena proti cestujícím, ale proti společnosti Lufthansa, coby našemu zaměstnavateli. Ten má zodpovědnost za náš protest, protože jsme u jednacího stolu nedospěli k žádnému výsledku. Pro nás je stávka jedinou možností a z toho, že lidem kazíme dovolenou, žádnou radost nemáme.

Jiří HOŠEK:
Říká odborová předačka Doris Fiedlerová. Německá veřejnost, pro kterou je právo na stávku víceméně svaté, vnímá stávkové akce s rostoucí nelibostí. Protest u Lufthansy by se tak pro vývoj vztahů mezi zaměstnavateli a odbory v Německu mohl stát důležitým milníkem. Z berlínského letiště Tegel Jiří Hošek, Český rozhlas.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: Jiří Hošek
Spustit audio