Království víly Veroniky

13. listopad 2008

Od 31. října 2008 do 11. ledna 2009 nechává nahlédnout současná česká umělkyně Veronika Bromová v Galerii hlavního města Prahy, v Domě U Kamenného zvonu, do svého Království. Tak autorka nazvala výstavu mapující nové projekty v konfrontaci se staršími díly.

Veronika Bromová (1966) poprvé výrazně zasáhla do dění české i světové výtvarné scény v polovině 90. let 20. století. Už v době studií na Vysoké škole umělecko-průmyslové v ateliéru grafiky a ilustrace u profesora J. Šalamouna jí bylo blízké multimediální umělecké vyjádření. Jako jedna z prvních začala pracovat s počítačovou manipulací digitální fotografie. Tématem děl se brzy stal "příběh těla", tedy zobrazení vlastního těla, obvykle aktu, který je nositelem děje výtvarného díla, je výrazem hledání vlastního místa a identity. V roce 1994 Veronika Bromová poprvé vystavovala v prostorách Domu U Kamenného zvonu na bienále mladého umění Zvon a od té doby se datuje úspěšné spolupráce s kurátorkou Olgou Malou, jež se ujala i současné výstavy. V roce 1999 reprezentovala umělkyně Českou republiku na 58. Benátském bienále a získala hlavní cenu této přehlídky. Od roku 2001 vede Školu nových médií - fotografický a digitální obraz - na pražské Akademii výtvarných umění.

Království je název velkého projektu z let 2003-2005, jehož výpovědní hodnota emocionálně pohltila náladu aktuální výstavy. Starší díla jsou ve vzájemném dialogu nainstalována vedle děl tohoto cyklu. Kromě rozměrných fotografií najdeme v Domě U Kamenného zvonu i kinetické instalace a videa. Pravděpodobně bychom byli zklamáni, kdybychom na výstavě neobjevili alespoň některé z děl nejznámějšího souboru Veroniky Bromové. Pohledy z roku 1996 znázorňují anatomické průřezy do vnitřních orgánů těla umělkyně. Vznikla dokonale věrohodná fikce představující spojení skutečného lidského těla s výstřižky z anatomického atlasu. Autorka vlastně použila malířské principy v počítači a vytvořila skutečné obrazy, o nichž se nedá hovořit pouze jako o fotografiích. Cyklus se stal středem uměleckých diskusí a leitmotivem mnoha našich i zahraničních dobových výstav. Choulostivé pozice těl byly chápány jako nové nastolení ženské a feministické problematiky. Podle autorky však měly čistě filozofický ráz. Měly vést k zamyšlení na tím, jak je naše tělo úžasně zkonstruováno a přitom tolikrát selže zdravotně, mentálně i citově. Vedle novějších prací z projektu Království ovšem Pohledy přece jenom působí poněkud syrově a dobře si můžeme povšimnou určitého zjemnění autorčiny práce v rovině obsahové i formální.

Pararadays, Království (2003-5)

Projektu Království vévodí rozmarné výjevy z přírody jakoby načrtnuté štětcem impresionisty. V nové Snídani v trávě se pohybují tmavovlasé divoženky, plavovlasé princezny i rusovlasé sexuální dračice. Umělkyně pracuje s naivním pohledem princezny, která je sama sobě voyeurem. Přejímá svůdné mechanismy erotických časopisů. Ve videu si hraje s myšlenkou Evy v ráji bez Adama, jež se pohybuje lehkými tanečními kroky v zahradě s jabloněmi, symbolicky trhá jablko a nabízí je sama sobě, pateticky se klaní božstvu v aranžmá němého filmu.

Rozcestí, Království (2003-5)

Součástí výstavy je také soubor Na hraně obzoru poprvé uvedený na Staroměstské radnici v roce 1997. Autorka byla kvůli zranění upoutána na lůžko a četla sci-fi literaturu a v televizi zrovna běžely obdobné filmy. Tenkrát se zamyslela nad mezilidskou komunikací či spíše neschopností komunikace. Zkoumala, proč jsou někteří lidé jako z jiné planety a jak s nimi můžeme nalézt společnou řeč. Tyto myšlenky ji přivedly až na hranu obzoru k něčemu neuchopitelnému a nepochopitelnému, což se nám snaží zprostředkovat.

Jedinci (2001) a Podívej tam, Království (2003-5)

Stáž v New Yorku v roce 1998 zrodila dva cykly zastoupené na výstavě. Kousky mě a Kousky N.Y.C. evokují každodennost americké metropole. Projekt Zemzoo je inspirován zážitkem návštěvy Central Parku, kde byl medvěd umístěný v kleci. Kvůli značné pozornosti návštěvníků podlehl depresím a byl předán péči zvířecího psychologa. Autorka se stylizuje do role tvora uvězněného v akváriu. V New Yorku neměla dostatečné technické vybavení, a proto iluzi deformace těla přitisknutého na stěnu bazénu dotvořila tažením částí těla lepenkou.

Pohled do expozice, Kousky mě a kousky N.Y.C. (1998)

Celou výstavu je možné chápat jako podobenství o lidském životě. Jako symbol zrození používá umělkyně obraz larvy, červa. Larva se později převtěluje, transformuje v něco nového, v dospělého jedince. Červ je však i zároveň symbolem konce lidského života, tedy věčného koloběhu. Výstava je zakončena videem Cesta tam. Kam, to už je otázka, na kterou musí odpověď hledat každý návštěvník sám.

Kokon, Kráska a zvíře (1997)

Jestliže pozorně sledujeme obrazy Veroniky Bromové, tedy malované fotografie přenesené na plátno, často máme pocit, že jejich vznik je výsledkem okamžiku, jehož příprava mohla mít dlouhý vývoj, ale k realizaci došlo rychle, chvatně a někdy i náhodně. Autorka skutečně využívá momentů při procházce se psem, kdy vytáhne z igelitky potřebné rekvizity, obnaží se a případně i lehce zahalí, postaví fotoaparát na nedaleký pařez a samospoušť se postará o výsledek snímku nebo i videa. Umělkyně tvrdí, že zatím nebyla nikdy při svých odvážných hrátkách přistižena náhodným kolemjdoucím. Jestliže tedy zahlédnete ženu na pasece v choulostivé situaci, neděste se, jde o známou umělkyni. V případě zájmu se můžete s oblečenou autorkou setkat při prohlídce 4. prosince nebo využít jedné z lektorských prohlídek s rovněž oblečenou průvodkyní každý druhý čtvrtek od 6. listopadu do 8. ledna vždy od 16 hodin.

autor: Alexandra Dekanová
Spustit audio