Srí Lanka sinhálsko-tamilská

12. listopad 2008
Sedmý světadíl

Vláda tohoto státu, vyhlášeného svými plážemi a čajem, před nedávnem slíbila, že do konce roku 2008 zničí odpor LTTE, tedy odbojové skupiny Tamilských tygrů, kteří touží po samostatném státu. Čím je dán stálý neklid mezi většinovými Sinhálci a touto menšinou?

Už v 5. století př. n. l. přišli na Srí Lanku ze severu Indie indoárijští Sinhálci a rozvinuli tady velmi zajímavou kulturu, která až dodnes troskami starých královských měst ukazuje, o jak vysokou kulturu šlo. Dosvědčuje to třeba i překrásný chrám Sunandaramaya. Tito Sinhálci, kteří ovládli i místní nepočetné obyvatelstvo, byli a jejich potomci dodnes jsou věřícími buddhisty. I díky tomu se v té době známý ostrov Lanka stal trochu mytickým místem, o kterém se vyprávěly příběhy patřící i do indické posvátné knihy Rámajány, kde milující Ráma musí svou ženu Sítu z tohoto ostrova zachraňovat z otroctví zlého opičáka. Na Adamově hoře uprostřed ostrova taky měl sestoupit na zem první člověk. V Příbězích tisíce a jedné noci zase hraje roli kouzelného místa, okolo kterého se bloudívá na lodích plujících na východ.

Roku 1505 obsadili ostrov Portugalci a začali se zajímat o to, jak využívat místní bohatství. Když pak první evropské mořeplavce vystřídali ekonomicky zdatnější Nizozemci a později taky Britové, na území už byl rozvinutý obchod. Hlavní město Colombo se stalo překladištěm koření a drahých látek, na plantážích v okolí se pěstovalo množství rýže a hlavně lahodný čaj, který ostrov proslavil nejen v celé Evropě. Srí Lanka, tehdy známá jako Ceylon, se stala roku 1802 britskou korunní kolonií, což naznačuje, jak byla pro vzdálené království důležitá. Tady ale začal jeden z problémů s místními menšinami, protože pro práci na plantážích byli z jižní Indie přesidlování další Tamilci, kteří vytvořili kompaktní území na severu ostrova.

Od roku 1948 je Srí Lanka samostatná, stále však zná problémy, spojené s dědictvím koloniálního období. Jednostranné hospodářské zaměření, založené na výrobě textilu i pěstování a vývozu čaje, stále udržuje místní lidi v jisté chudobě. Indičtí majitelé plantáží, stejně jako ceylonští britští starousedlíci, nemají jednoduché postavení. I to přenáší napětí do státu, kde žije 70 % buddhistických Sinhálců a 20 % hinduistických Tamilů, kteří touží po vytvoření autonomního státu. Jejichž bojová organizace je od roku 1998 zakázána, a proto na sebe upozorňuje teroristickými akcemi. Stát je ale přece jen známý díky obrovskému turistickému zázemí, které využívá místní kouzelné pobřeží a pláže, kde tak často odpočívají evropští turisté. Nedávná smrtící vlna tsunami, která velmi poničila ceylonské pobřeží, naštěstí celý svět vyzvala k solidaritě k místním, kteří už opravili nejen hotelové resorty, ale často postavili nové školy a hospodářská stavení. Ostrov proto zůstává i nadále inspirací pro pohádky nebo sci-fi, které právě tady donedávna psal Arthur C. Clarke.

Seriál Stereotypy vysíláme v magazínu o světě, jeho rozmanitosti a problémech Sedmý světadíl.

autor: David Ašenbryl
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.