Na Marsu je metan!

19. leden 2009

Objev metanu naznačuje, že Mars možná není - alespoň v geologickém smyslu - mrtvá planeta.

Malou senzaci a spekulace o životě na Marsu vyvolalo zveřejnění výsledků studie NASA, která pomocí spektrometrů na dvou teleskopech observatoře na Havajském vulkánu Mauna Kea sledovala povrch Marsu. Podle článku v Science výsledky ukázaly, že v roce 2003 na severní polokouli Marsu během léta na několika místech unikal metan. Objev okamžitě zaujal astrobiology, protože na Zemi metan do atmosféry uvolňují především živé organismy. Stejně tak ovšem může vznikat čistě geologickými procesy - například při oxidaci železa.

Koncentrace metanu na Marsu

O tom, jakého původu je metan v atmosféře Marsu, se dá zatím jen spekulovat. Stejně tak není jasné, jestli vznikl v současné době, nebo je starý miliony let a nyní se pouze uvolňuje z hloubi Rudé planety. Pro optimisty však jeho přítomnost znamená, že planeta může být biologicky či geologicky aktivní. V prvním případě by metan mohl být produktem bakterií, které by nejspíš žily hluboko pod povrchem Marsu. V druhém se nabízí přeměna minerálů či vulkanická aktivita. Její stopy ovšem nikdo v současnosti nezaznamenal, takže pokud by metan byl vulkanického původu, šlo by nejspíš o pozůstatky dávných výbuchů. Odhalit původ marťanského metanu by mohla izotopová analýza, která bude cílem budoucích misí.

autor: Martina Otčenášková

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.