Dopravní podnik odmítl odpovědnost za srážku tramvají

20. leden 2009

Zástupci ostravského dopravního podniku se dnes před trestním senátem dostali pod ostrou palbu otázek. Novojičínský soud řeší tragickou srážku tramvají na ostravské jednokolejce, ke které došlo v dubnu loňského roku. Na lavici obžalovaných posadil státní zástupce jediného muže - řidiče, který nepočkal až se mine s protijedoucí soupravou a čelně se s ní srazil.

Cítíte morální vinu za tragickou srážku tramvají? Tuto otázku položil obhájce všem zástupcům dopravního podniku. Advokát Tibor Rovňák se snaží dokázat, že jeho klient, řidič tramvaje, není jediným, kdo za nehodu může.

"To zabezpečení trati podle mne neodpovídalo současné době a to tvrdím, že je i nadále vše na lidském činiteli s tím, že kromě blikajícího žlutého světla a snížení rychlosti nedošlo ke změnám, které by vyloučily chybu lidského činitele," vysvětlil advokát.

Obhájce argumentoval například zprávou Drážní inspekce, podle které na trati už v minulosti devětkrát tramvaje vyjely proti sobě. Ředitel Dopravního podniku Ostrava

František Kořínek ale žádné provinění necítí. "Tato trať byla schválena Drážním úřadem k provozu podle předpisů a byla vyhodnocena jako bezpečná a proto ji schválili k tomu provozu," míní ředitel.

Řidič Petr Hroch se své odpovědnosti za tragickou srážku zbavit nechce. "Prvotní příčinou bylo moje selhání. Samozřejmě teď, když se na to dívám zpětně, tak ta trať proti lidskému selhání není zabezpečena vůbec," dodal.

Český rozhlas Ostrava už na jaře loňského roku našel v městském archivu starý soudní spis, který dokládá, že na lince č. 5 k podobné nehodě došlo. A řidička šla za to do vězení. Dosvědčila to i její švagrová Jarmila Petrovská.

"Pro mě je doopravdy nemyslitelné, aby to zabezpečení bylo pořád na stejné úrovni a prakticky se tam nic nezměnilo," říká Petrovská.

Moderní automatické zabezpečení na trati dosud chybí. Fungovat má za čtyři měsíce. Rozsudek nad řidičem padne ve čtvrtek odpoledne.

autor: ada
Spustit audio

Více z pořadu