V Praze se prověří nové tramvaje designu Porsche

Pražský dopravní podnik chce přezkoumat, jestli nové tramvaje designu Porsche, které jezdí v hlavním městě a také v Brně, skutečně enormně poškozují koleje. Připraví proto speciální, srovnávací měření. Na některé tramvajové tratě v Praze tak možná nebudou smět vyjíždět tyto nové vozy 14T.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tramvaj 14T pod Pražským hradem

Tramvaj 14T pod Pražským hradem | Foto: internet

Důvodem nové zkoušky je současný špatný technický stav kolejí v metropoli. V souvislosti s tímto zjištěním se znovu objevila otázka, jestli nové pražské tramvaje neopotřebovávají koleje mnohem víc než starší typy.

Tramvaj může nejvíc poškodit koleje při vjezdu do zatáčky. Starší typy mají otočné podvozky, které tlak na kolej zmírňují. Nízkopodlažní vůz 14T ale otočný podvozek nemá, a proto tlačí na kolejnici vahou celé vozové skříně.

Podle Marka Herbsta ze Škody Transportation to ale nededukuje, že by tramvaj 14T víc poškozovala koleje: "Tramvaj Škoda 14T je v pořádku, splňuje všechny platné normy a předpisy, je schválená. Je to moderní, bezpečná tramvaj s velkou kapacitou přepravy. Opotřebovává kolejový svršek stejně jako ostatní typy tramvají, které se po Praze pohybují."

Pražský dopravní podnik tramvajové vozy 14T nezavrhuje, ale chce mít jasno v tom, jak ovlivňují technický stav pražských tratí. Proto bude v hlavním městě měření, které by mělo přinést relevantní výsledek.

Radiožurnálu vysvětlil tento požadavek technický ředitel pražského dopravního podniku Radek Zamrazil: "Měření budou provedená pomocí tenzometrů, které zkoumají dynamické účinky tramvají 14T v současných místních pražských podmínkách. Srovnání bude k ostatním typům tramvají, které máme, tedy například kloubovým, T6 nebo T3." Tramvaje 14T jezdí kromě Prahy také v Brně, kde podle dopravně technického ředitele Rudolfa Johna, problémy s opotřebením kolejí nemají: "Máme jiný profil kola, který je odolnější vůči opotřebení. A prakticky u všech nových dodávek nebo rekonstrukcí jsme zavedli mazání okolku. Zkušenosti, které máme, nejsou negativní ohledně enormního opotřebení jak kolejí, tak i kol."

Jisté je, že v Praze tramvaje 14T zůstanou a bude jich tu celkem 60. Na ně naváže dodávka zcela nového typu tramvaje 15T, kterou Škodovka vyvinula speciálně pro Prahu. První prototyp zbrusu nové tramvaje by se v ulicích mohl objevit už letos na jaře.

Tramvaj Škoda 15T | Foto: Jiří Kokmotos

Tyto vozy nabídnou jiné technické řešení podvozků a budou plně nízkopodlažní. Jejich kvalitu si chce pražský dopravní podnik pečlivě ohlídat, protože jich objednal celkem 250.

Přečtěte si také:
Siemens zavře továrnu v Praze Zličíně, zaměstnanci se bouří
V Praze bude jezdit nejmodernější tramvaj v republice
V americkém Seattlu začaly jezdit české tramvaje
Po Sardinii budou jezdit české tramvaje

Jan Herget Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme