Jak umazat body pomocí kurzu

23. leden 2009

Každý desátý řidič v České republice už má na svém kontě nějaký bod. Jinými slovy, dopustil se přestupku proti pravidlům, který je kromě pokuty bodově ohodnocen také zápisem do karty řidiče. Nejvíce - přes 222 000 - je dvoubodových řidičů, jen o něco málo méně lidí získalo jeden bod, naopak nejméně je podle statistik ministerstva dopravy jedenáctibodových řidičů.

Lidí, kteří se ocitli těsně před odebráním řidičského průkazu, je zatím asi 3500, zatímco těch, kteří už dosáhli kritické dvanáctibodové hranice, je téměř pětkrát více.A právě tyto dvě skupiny řidičů mají smůlu a nemohou využít možnosti umazat body pomocí školení bezpečné jízdy.

To totiž mohou pouze řidiči, kteří mají na svém kontě maximálně deset bodů. Ale jak upozorňuje Karel Hanzelka z ministerstva dopravy, není to jediná podmínka.

"Nesmí mít na svém kontě závažné přestupky hodnocené šesti a sedmi body - například alkohol. Je nutné zdůraznit skutečnost, že tento kurz nikomu řidičský průkaz nevrátí. Nemůže tam jít člověk s dvanácti body na svém kontě."

Od loňského září, kdy zákon umožňující mazání bodů začal platit, této možnosti využilo už zhruba 500 lidí.

"Museli mít správně vyplněnou žádost, museli mít výpis o svém bodovém kontě, zaplatit určitou částku a potom se jim určil termín. Žádostí bylo více, ale mnozí nesplnili základní zákonná pravidla," vysvětluje Jiří Patera z Polygonu Most, což je jediné středisko u nás, kde tyto kurzy mohou probíhat.

Zájemci o kurz především nesmí překročit hranici deseti bodů.

"Musíte mít na svém kontě maximálně deset bodů jak při vstupu do kurzu, tak ve chvíli, kdy si jdete s certifikátem v ruce odepsat tři body na příslušný úřad. Pokud by vám mezi tím byly přičteny další body a vy byste přesáhl desetibodovou hranici, odečet nebude možný," říká Karel Hanzelka.

Každý řidič si může tímto způsobem umazat tři body ročně, ovšem podle kalendářního roku, takže toho někteří využili a jeden kurz absolvovali v prosinci, druhý pak v lednu a rychle umazali šest bodů.

"Nemám informace o tom, že by se aktuálně připravovala nějaká novelizace příslušného zákona nebo vyhlášky, nicméně do budoucna změny nelze vyloučit."

O školení bezpečné jízdy si můžete zažádat i po obdržení jednoho bodu. Jeden řidič už to tak udělal a dalších pět šlo na kurz, byť měli jen dva body. "Výchovné" školení bezpečné jízdy trvá sedm hodin, z nichž první tři jsou teorie.

"Probírá se tu psychologie řízení auta, defenzivní způsob jízdy, následky dopravních nehod (včetně finanční stránky a tak ze strany pojištění), přemýšlení o jízdě, bezpečnost, pneumatiky, brzdění a vyhýbání. Potom se venku tři a půl hodiny cvičí převážně brzdění na několika druzích povrchu, na rovině, v zatáčce a v kopci. Trénují se vyhýbací manévry a na závěr výcviku se pracuje na zvládnutí smyku na uhýbací desce."

A jací řidiči se do kurzů na odpočet bodů přihlašují?

"Ta obava, když média hlásila, že sem budou chodit vyvrhelové a zbohatlíci, kteří chtějí jezdit agresivně, a proto si potřebují umazat body, se vůbec nepotvrdila. Navštívili nás především lidé, kteří jezdí jako referenti u firem a potřebují řidičský průkaz. Na svém kontě měli většinou dva nebo tři body, které získali za nerozsvícená světla, mírně překročenou rychlost případně jízdu bez použití bezpečnostních pásů."

Normální kurz bezpečné jízdy se od těch výchovných liší především cenou, je zhruba o polovinu levnější, a není tak zaměřen na následky nehod. V obou případech ale řidiče hodně obohatí.

"Získá tu nejdůležitější informaci, že není tak lehké auto zabrzdit nebo projet zatáčku, a uvědomí si problémy vznikající s provozem vozidla. Pokud na konci kurzu řekne uvědomil jsem si a zpomalím, tak bude pro společnost rozhodně lepším řidičem."

A ten už nebude dělat přestupky a dostávat za ně pokuty a body.

autor: evk
Spustit audio