Starobylé geny pro vývoj zubů

22. září 2010

Charles Darwin měl své pěnkavy, Thomas Morgan studoval zákony dědičnosti na muškách drozofilách a dnešní vědci, kteří se věnují evoluci chrupu, mají cichlidy. V africkém jezeře Malawi žije více než tisícovka druhů těchto ryb, které mají ve svých čelistech až 3 000 zubů. Jejich vývoj podle nové studie řídí stejná "síť" genů, jakou měli vůbec první zubatí obratlovci.

Prvními obratlovci vybavenými zuby byli živočichové ze skupiny Conodonta, kteří neměli čelisti a žili v období kambria až triasu. Tvarem těla se podobali dnešním úhořům a jejich zuby lemovaly vnitřek hltanu, kde pomáhaly filtrovat a zpracovávat potravu. S vývojem čelistnatců (Gnathostomata) se objevily zuby v čelistech ústní dutiny, které jim pomohly ovládnout pravěké oceány. Ještě později u některých kostnatých ryb vznikl pár čelistí umístěný v hltanu - tedy na místě, kde se objevily první zuby obratlovců. Oba typy čelistí se vyskytují u výše zmíněných afrických cichlid.

Biologové z Georgia Tech University zjistili, že počet zubů v čelistech tlamy a hltanu cichlid vzájemně koreluje. Ryby s malým počtem zubů v tlamě mají i malý počet zubů v hltanu a obráceně. Tento objev naznačoval, že vývoj zubů v obou typech čelistí - přestože jsou z evolučního i vývojového hlediska odlišné - zřejmě kontroluje společný genetický mechanismus. Lokalizací genové exprese během embryonálního vývoje cichlid pak biologové skutečně odhalili celou síť genů, která u cichlid řídí vznik a vývoj veškerých zubů.

Todd Streelman, jeden z autorů studie, kterou publikuje PLoS Biology, říká: "Jak se zdá, je úplně jedno kde vám rostou zuby - ať už je to v čelistech nebo hltanu, používáte při jejich vývoji stejné geny". Domnívá se, že geny, díky kterým vznikly první zuby v hltanu skupiny Conodonta, byly později využity a modifikovány pro vývoj zubů v čelistech ústní dutiny a hltanových čelistech.

autor: Martina Otčenášková

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.