Za kulinářskými zážitky na filmové Berlinale

Vychutnávat si dobré jídlo a pití a přitom se ještě koukat na neméně dobrý film. Pro mnohé z nás je to ztělesněním večerní rodinné pohody. Kombinace jídla, pití a filmu je náplní také jedné z populárních programových sekcí Berlinale. Na filmovém festivalu tyto činnosti, doplněné ještě o zábavnou talkshow, probíhají pod názvem Kulinářské kino odděleně. A jak vypadá večer s provokativním názvem Žena u plotny?

Španělský snímek režiséra a scenáristy Joaquína Oristrella Dieta Mediterránea je postavený na několika rafinovaně propojených pilířích: jídle, pití, lásce, sexu, přátelství a rodině. Především ale na hlavní hrdince, krásné Sofii, která dostala od pánaboha do vínku nebývalý talent. Kuchařský. Ve svém okolí ale naráží na předsudky a hlavně musí podstoupit krutou volbu mezi kariérou a rodinou.

"Já byla asi od začátku víc rozhodnutá, že se chci téhle práci věnovat. S filmovou Sofií jsme na tom byly stejně v tom smyslu, že jsme obě vyrůstaly v prostředí restaurace. Závidím jí ve filmu ty dva krásné chlapy... Ale ne, to je jen vtip. Vzpomínám si, že když jsem se sama rozhodovala mezi soukromým životem a kariérou, tak by mě od vaření býval neodradil ani ten nejkrásnější muž na světě. Když se chcete prosadit, musíte prokázat trochu egoismu," vysvětluje mi Lea Linsterová, zatím jediná žena na světě, která dokázala zvítězit v prestižní kuchařské soutěži Bocuse d'Or.

Jeden z vrcholů milostného trojúhelníku, fešák Frank, vmete Sofii do tváře jednu z ústředních vět filmu: "Ženy nedokážou vařit pro peníze." Co na to říká šéfkuchař pyšnící se jednou hvězdičkou Michelin Kolja Kleeberg, který pro tematický večer připravil speciální menu?

"Ženy ale dokážou velmi dobře vařit! Dokonce bych řekl, že lépe zvládají všechen ten stres, který v kuchyni vzniká. Největší překážkou je pro ně skutečně rodina, jak to taky ve filmu zazní. Minimálně rok po narození dítěte se prostě žena vaření nemůže intenzivně věnovat. Více dětí znamená několikaletou pauzu. To je podle mě hlavní důvod, proč najdeme tak málo žen ve špičkové gastronomii."

Kolja Kleeberg se přesně podle zadání a filozofie Kulinářského kina nechal při sestavování speciálního menu filmovou Dietou Mediterráneou inspirovat. Svůj vynikající hlavní chod pojmenoval Katalánská snídaně pro tři.

"Po společně prožité noci spolu tři hlavní hrdinové snídají a ještě pořádně nechápou, co že se to stalo. Asi před půl rokem jsem byl nedaleko Barcelony a dostal jsem tam naservírovanou katalánskou snídani. Nemělo to nic společného se snídaní, jak ji známe my. Byly to rýžové nebo zelné eintopfy! Proto jsem se rozhodl uvařit rýžovo-kapustový eintopf se třemi hlavními přísadami ztělesňujícími naše tři hrdiny. Jsou to Venušiny mušle, vepřová žebírka a opečená klobása. Nechám na vás, kdo z těch tří představuje Venušiny mušle."

Joaquín Oristrell, režisér a scenárista mimochodem opravdu výborného snímku, přiznává, že se nechal inspirovat zážitky ze svého bezprostředního okolí i určitou revolucí v přístupu ke stravovacím návykům, kterou Španělsko v posledních letech zažívá.

"Když jsem tak pozoroval svoje kamarády, vlastní rodinu a jejich zvyklosti týkající se jídla, tak jsem si pomyslel, že to je přesně ten příběh, který může ilustrovat náš způsob života a jeho smysl. Šlo mi o to vyjádřit středomořský styl života, ve kterém se mísí rodina, přátelství, sex, láska i práce."

Joaquín Oristrell dodává: "Myšlenka Kulinářského kina je opravdu dobrá, protože otevírá dveře ke smyslům. Někdy se na festivalech příliš soustředíme na intelektuální, hluboké filmy se silným sdělením. Přitom bychom si měli víc užívat radostí života. Náš život se přece neskládá jen ze smutných, ale taky z veselých věcí."

Návštěvníci Kulinářského kina ten večer nade vši pochybnost veselí a šťastní byli; jak díky filmu Joaquína Oristrella, pikantním pokrmům Kolji Kleeberga, tak i trefným poznámkám Ley Linsterové během závěrečné talkshow.

autor: Jiří Hošek
Spustit audio