Nebojte se sněhových řetězů!

26. únor 2009

Sněhové řetězy v autech nemáme, protože je nepotřebujeme. To je jednoznačný výsledek naší internetové ankety. Pro zbývajících šest procent respondentů jsou drahé a čtyři procenta hlasujících se přiznaly, že mají strach z nasazování, a proto řetězy s sebou nevozí. Ovšem kdo jezdí do hor nebo alespoň v podhorských oblastech, může se dočkat nepříjemného překvapení. Existuje totiž dopravní značka, která použití sněhových řetězů přikazuje.

A kdo řetězy nemá, nesmí pokračovat v jízdě pod hrozbou pokuty až do 2500 korun. Je to klasická příkazová značka - kulatá s modrým podkladem, na kterém je vyobrazena pneumatika se sněhovými řetězy a silničáři ji dávají na silnici podle počasí. Takže například do lyžařského střediska v horách dojedete bez problému, jenže pak začne silně sněžit, silničáři instalují značku a vy bez sněhových řetězů jet dolů nemůžete. A přitom ty nejlevnější sněhové řetězy, které výrazně zvyšují záběr auta, stojí kolem tří set korun. Ale i tady platí pravidlo, že s rostoucí cenou stoupá kvalita.

"U některých typů řidič nemusí po ujetí několika metrů kontrolovat dotažení řetězů, protože jsou vybaveny takzvanou samoupínací kladkou. Ta automaticky řetěz napíná," přibližuje Libor Votava z firmy Hobbycar.

Řetězy bychom měli kupovat pouze s atestem, protože ty, které neprošly zkušebnou, se mohou přetrhnout a auto poškodit. Při koupi řetězů musíme znát přesný rozměr pneumatik a podle četnosti výletů za sněhem se vyplatí si připlatit.

"Dívat se na sílu řetězů, aby materiál byl robustnější. Nejlepší je takzvaná křížová stopa, která je v některých státech přímo stanovena zákonem."

Řetězy s křížovou stopou, a většina u nás prodávaných typů ji má, jsou totiž určeny k jízdě, narozdíl od H-řetězů, které slouží pouze k vyproštění. Obavy z nasazování sněhových řetězů jsou zbytečné, není to těžké, je ale dobré si to dopředu vyzkoušet.

"Na suchu na asfaltu vyzkoušejte nasazení řetězů, než to dělat poprvé za špatných podmínek a navíc ve stresu."

Hitem poslední doby jsou plátěné řetězy, které jsou sice dražší, ale mají zase jiné výhody.

"Tento návlek se dá použít do stísněných prostor, například u automobilu, který má pneumatiky velice těsně u podběhu. Ocelové řetězy se mohou používat pouze na sněhu, jakmile vjedete na suchou silnici, jste povinni je sundat. Plátěné řetězy ale sundávat nemusíte. Pochopitelně je nutné dodržovat omezenou rychlost, aby se nezničil," vysvětluje Jan Petrů z Pneu Vulkán.

Ale pokud bychom s nimi jeli po asfaltu daleko, tak se rychle zničí. Látkové řetězy, což je ve skutečnosti speciální umělohmotná textilie, se ale snadněji nasazují a také nedělají téměř žádný hluk, narozdíl od klasických železných řetězů. Na druhou stranu na ledu příliš nepomohou, ale určitě jsou dobrou variantou pro toho, kde jezdí na hory jen občas.

autor: evk
Spustit audio