Ženeva 09: Elektromobil Mitsubishi I-MIEV brzy do výroby

6. březen 2009

Taky máte dojem, že se neustále mluví o ekologických autech poháněných elektromotory s nulovými emisemi, ale "skutek utek"? Stejné pocity mohou mít i návštěvníci 79. světového autosalonu v Ženevě. K vidění je tam sice spousta aut s bateriemi, ale žádné z nich není vyráběno ve velkém. I když, jak zjistila redakce Motožurnálu přímo na místě, na stánku japonské automobilky Mitsubishi se začíná blýskat na lepší časy.

Tři diamanty se v Ženevě chlubí dvěma elektromobily s označením I-MIEV - civilním a sportovním. První z nich vycházející z modelu I, který se s klasickým spalovacím motorem prodává v Japonsku od roku 2006, jde brzy do výroby.

"Ta civilnější verze, která je tu vystavena, je samozřejmě pojízdný model, dokonce v rámci Evropy je teď 11-12 automobilů, které jsou v různých zemích na testování, zejména u různých vládních organizací a podobně," vysvětluje Ivana Zimová z českého zastoupení Mitsubishi.

Elektromobil Mitsubishi I-MiEV

Nejdůležitějším prvkem komerčně úspěšného elektromobilu jsou baterie. Proto automobilka na konci roku 2007 uzavřela obchodní dohodu s další japonskou firmou.

"Mitsubishi Corporation a Mitsubishi Motors Corporation ve spolupráci se specialistou na akumulátory, se společností GS Yuasa, založili společnost Lithium Energy Japan, a ta bude nezbytná pro produkci elekromobilů. V letošním roce 2009 se počítá se zahájením výroby akumulátorů a předpokládaná kapacita výroby teď pro začátek bude 200 tisíc kusů ročně, což by mělo pokrýt výrobu zhruba 200 vozů." To znamená, že výroba elektromobilu I-MIEV se pomalu rozbíhá kvůli blížícímu se prodeji v zemi vycházejícího slunce.

interiér - palubní deska

"V Japonsku přijde do reálného prodeje už letos v létě. Co se týká Evropy, už jsem zmiňovala momentálně probíhající aktivity. Navíc to není jenom v Evropě, ale zkoumají se příležitosti i na Novém Zélandě, dokonce probíhájí nějaké průzkumy a studie i ve Spojených státech. Předpokládá se, že rok 2010 vůbec není nereálný pro uvedení na evropský trh."

Nečekejte však, že I-MIEV je velké rodinné auto. Jde o menší vůz určený pro městský a příměstský provoz.

"Lidé používají auto hlavně na dojíždění do práce nebo do školy, což je dejme tomu vzdálenost 80 až 90 km. Dojezd I-MIEVU je do 160 km, takže úplně dostačující."

interiér - sedačky

Jeho elektromotor má výkon 47 kilowatů, tedy 64 koní a točivý moment 180 Nm, což je víc než v případě benzínového motoru 1,6 u Škody Octavie. I-MIEV umí jet maximálně 130 kilometrů v hodině. A má dva režimy nabíjení.

"Vůz se může ekonomicky dobít za sedm hodin. Existuje i systém rychlonabíječky, díky kterému se dá nabít až 80 % akumulátoru v průběhu 30 minut. Pokud bude vytvořena infrastruktura u dálnic a podobně, není problém zajít si na oběd a mezitím si nechat dobít auto."

Společnosti Mitsubishi a Peugeot na Ženevském autosalonu oznámily, že I-MIEV bude v Evropě prodáván také pod značkou Peugeot. Jeho název ani ceny obou verzí zatím nebyly zveřejněny.

autor: jař
Spustit audio