Jaro: gumy, brzdy, baterie, stěrače

17. březen 2009

Blíží se čas, kdy se opět objeví sluníčko, rozkvetou stromy a odpovědné motoristy bude čekat příprava auta na jarní, a především letní sezónu, kdy najedeme podstatně víc kilometrů. Abychom měli ten půl rok do podzimní kontroly klid, je dobré udělat alespoň základní prohlídku.

Ti, co na zimu auto uložili do garáže, nebudou mít problémy v případě, že ho správně zazimovali - tedy vyčištěné, s plnou nádrží, ale ne bionafty, a alespoň dvakrát za zimu dobili baterii. I pro ně ale platí několik užitečných rad. O nejvhodnější době pro přezutí zimních pneumatik na letní - u těch, kteří je potřebovali - rozhodne počasí. Ten den bychom si pak měli udělat o něco víc času, abychom autu dopřáli potřebnou péči. Když budou kola dole, je ideální situace pro kontrolu brzd. To by měl zvládnout i kvalitní pneuservis. Ale to není vše.

"Je důležité zkontrolovat stav akumulátoru, potom přichází na řadu věci jako stěrače a kosmetická úprava celého vozidla," radí Tomáš Svoboda z Autopotřeb Praha.

Tak to vezměme postupně. Abychom nastartovali, musí být v kondici baterie.

"Nejjednodušší je změřit stav akumulátoru voltmetrem, ale moderní auta už jsou vybavena tak, že v případě slabého akumulátoru se rozsvítí kontrolka na přístrojové desce. Pokud toto nezvládnete, není problém navštívit kteroukoliv dílnu, která vám stav autobaterie zkontroluje."

Pak přijdou na řadu stěrače. Ať je to jak chce, měly by se měnit dvakrát ročně.

"Osobně se domnívám, že samotné gumičky rozhodně nestačí. Stírátka totiž stárnou stejně jako gumičky, a proto je lepší vyměnit celé rameno i s gumičkou. Cenový rozdíl je nepatrný a funkce výrazně lepší."

Opotřebovávají se totiž také plastové díly stěrače jako kloubky a podobně. Výměnu snad zvládne každý. A pouhý pohled na internet nám prozradí, že kvalitní značkové stěrače pak seženeme od 200 do 400 korun. Ve výhodě jsou pak ti, co na svém autě mají moderní stěrače bez ramínek.

"Při určitém opotřebení se objeví značka, která nás upozorňuje na to, že bychom měli celou lištu vyměnit."

A ještě rada na závěr: kdykoliv budete mýt u pumpy čelní sklo, nezapomeňte očistit i gumičky stěračů. Prodlouží to jejich životnost a vy budete lépe vidět. Zbývá už jen auto důkladně umýt od soli, vyluxovat a můžeme vyrazit.

autor: pgj
Spustit audio