I opravu můžeme reklamovat

24. březen 2009

Zatímco na zakoupené nové zboží máme záruku dva roky, na nové náhradní díly použité při opravě našeho auta jen půl roku, stejně jako na práci mechanika. Na druhou stranu, pro mnohé z nás je auto jednou z věcí, na kterou nedáme dopustit. Leckdy se ale k němu chováme natolik macešsky, že skončíme v servisu, a v řadě případů se mu svěřujeme naprosto slepě. Jsou ale věci, které bychom měli mít na paměti vždy.

O servisu, kterému auto svěřujeme, bychom si měli zjistit dostatečné reference. Obrázek si pak můžeme udělat i sami.

"Vždy záleží na hodnocení servisu. V první řadě je to vstřícnost personálu - jaký má člověk první pocit z přístupu personálu, za druhé v jakém stavu vozidlo dostane po opravě a také jak je spokojen se samotnou opravou a její cenou," doporučuje Vlastimil Brůzl z Auto Podbabská.

Neměli bychom pak podcenit způsob převzetí vozu.

"Správné převzetí vozidla do opravy obnáší vizuální kontrolu vozu technikem a měl by přesně sedět počet kilometrů v den předání vozidla. Zákazník by si při převzetí měl zkontrolovat počet kilometrů na tachometru - pokud je nutná zkušební jízda, musí se provést, takže nějaké kilometry přibudou, ale s autem se nesmí jezdit za jakýmkoliv účelem. Zákazník by si sám měl zkontrolovat, zda auto není nějak poškozené, protože zpětně se to špatně dokazuje."

Někdo má své auto natolik rád, že by chtěl být u samotné opravy, aby věděl, co se s ním bude dít.

"To je velmi složitá otázka, protože z hlediska bezpečnosti práce to vždy není možné nebo vhodné. Je ale možné se dohodnout s technikem, který nám za jeho doprovodu vozidlo ukáže a sdělí nám, jaké zásahy se budou provádět. Ale pouze za doprovodu technika."

Nikdo ale není neomylný a oprava nemusí v pořádku. Pak ji můžeme reklamovat.

"Je potřeba zvážit, zda se tato závada vztahovala k předešlé závadě, která byla v servisu opravována. Zákazníci někdy tvrdí, že vozidlo bylo v servisu a něco se na něm opravovalo, ale vždy to musí být v závislosti na předešlé opravě a na zdokumentování předešlé opravy."

Případné poškození by nám pak servis měl sám opravit.

"Existuje pojištění odpovědnosti za převzaté věci a tuto pojistku by měl mít každý servis. Jakékoliv vzniklé škody ze strany servisu by potom měl okamžitě odstranit na vlastní náklady."

Máme také nárok na náhradní díly, které byly při opravě vyměněny. Zda je budeme chtít, bychom si měli domluvit s přijímacím technikem už při předávání auta k opravě. V každém případě se vždy vyplatí zastavit se, nadýchnout a v klidu vše projednat a zkontrolovat. Na pozdější reklamace, jak známo, nebývá brán zřetel.

autor: pgj
Spustit audio