Z účtu České spořitelny zmizely miliony, zloději zfalšovali příkaz k úhradě

Policie vyšetřuje případ, kdy z účtu klienta České spořitelny zmizelo 3,5 milionu korun. Zloději zřejmě zfalšovali příkaz k úhradě a peníze si poslali na účet v jiné bance. Na případ upozornila Mladá Fronta Dnes.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Česká spořitelna

Česká spořitelna | Foto: Marián Vojtek

Pachatelé podle listu pravděpodobně zneužili jednu ze služeb, kterou řada bank u nás nabízí, a to podání příkazu k úhradě přes takzvaný sběrný box.

Klient pouze vyplní formulář příkazu k úhradě s číslem účtu, kam posílá peníze. Poté ho podepíše podle podpisového vzoru a vhodí do schránky v bance. Není k tomu třeba ani občanský průkaz. Takto lze jedním příkazem poslat částku až do půl milionu korun.

Podle bezpečnostního experta Jiřího Nápravníka mohou podvodníci tento způsob podání příkazu k úhradě zneužít jednodušeji než výběr peněz na přepážce "Riziko je určitě vyšší v tom, že toho člověka nikdo osobně nevidí, nekontroluje. Jenom následně, když se příkazy dávají do systému, tak pracovník banky zkontroluje shodu podpisového vzoru v systému s tím, co má na příkazu k úhradě," vysvětlil Nápravník.

Mluvčí České spořitelny Kristína Havligerová tvrdí, že transakce zadané přes sběrný box jsou bezpečné. "Nemáme větší problémy se sběrnými boxy, čas od času se setkáváme s jednotlivými pokusy o podvod, ale dost často se nám naopak stává, že se našim zaměstnancům podpisový vzor nezdá a příkazy klientům vracejí," řekla Havligerová.

Podle ní je důležité, aby klienti, kteří sběrné boxy využívají, dodržovali základní bezpečnostní principy. "Je potřeba chránit svá osobní data a údaje. Takovým údajem je i podpisový vzor, který nemusí být ani shodný se jménem. V zájmu bezpečnosti by měl být zcela jedinečný," zdůraznila mluvčí České spořitelny.

Jiří Nápravník ale upozorňuje na to, že u řady lidí není tento bezpečnostní prvek příliš složité napodobit. Jako podpisový vzor totiž používají svůj obvyklý podpis. "Příčina, jak se může zneužít sběrný box, je třeba v tom, že klient používá jeden a stejný podpis na svých dopisech, na obchodní korespondenci i u bankovního účtu. Takže klientům bych doporučil používat jiný podpisový vzor pro podpis příkazu k úhradě a jiný podpis na běžnou korespondenci," dodal.

Sběrné schránky na příkazy k úhradě používají banky i v okolních zemích. A jak dodává mluvčí České spořitelny, omezení této služby neplánují. "O zrušení neuvažujeme určitě," potvrdila Havligerová.

Přečtěte si také:
ČSOB objevila na bankomatech kopírovací zařízení
Student se pokusil ukrást miliony z bankovních účtů
Účty klientů České spořitelny ohrozili počítačoví zloději
Komerční banky mizely podle Práva peníze z účtů
Policie vyšetřuje únik peněz z účtů Komerční banky
Spořitelna kvůli podvodům u bankomatů blokuje karty

Martin Hromádka, Tomáš Medek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme