Tankujte jen u ověřených benzinek

9. červen 2009

Jsou mezi námi tací, kteří zajedou k čerpací stanici opravdu až ve chvíli, kdy na ně takzvané hladové oko, tedy upozornění na nízkou hladinu paliva v nádrži, svítí už nemalý počet kilometrů. Nádrž je prakticky suchá a nám se do ní podaří natankovat víc, než je její uváděný objem. Kolikrát i o několik litrů. Člověka pak napadne, jak je možné, že na stojanu svítí 50 litrů, které se ale vešly do nádrže o deklarované velikosti 45 litrů?

Zákon o metrologii z roku 1990 určuje pravidla pro ověřování a kontrolu stojanů u čerpacích stanic, a to proto, že jsou to měřidla podléhající kontrole. Zákon také určuje, kdo je oprávněn je kontrolovat. V případě čerpacích stanic tyto kontroly provádí Český metrologický ústav.

"Jsou definovány průtoky, na kterých se měřidlo zkouší - maximální povolená chyba pro splnění požadavků je 0,5 procenta. Četnost je dána vyhláškou Ministerstva průmyslu a obchodu, kde je přesně stanovena na dva roky. Měřidlo je ověřeno umístěním úřední značky, na které je však vyznačen pouze rok platnosti a počítá se k 31. prosinci příslušného kalendářního roku," vysvětluje Vladimír Peršl, ředitel pražské oblastní inspekce Českého metrologického institutu.

Nejedná se o nic tajného. Zda byla kontrola provedena a kdy naposledy zjistíme snadno i my sami.

"V blízkosti počítadla je zpravidla umístěn náš terčík s názvem Český metrologický institut a je tam zároveň vyznačena doba, do které platí ověření měřidla."

Provozovatel je povinen si zajistit včas kontrolu stojanu, a také vést evidenci měřidel. Když projde platnost ověření, nesmí být stojan v provozu, jinak mu hrozí sankce, kterou může udělit Státní úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví. Když se nám nezdá množství natankovaného paliva, pak se můžeme obrátit na obsluhu, která nám, u solidních čerpacích stanic, poskytne potřebné doklady o kontrole stojanů. Jestliže i nadále máme pochybnosti obracíme se na Českou obchodní inspekci nebo přímo na Český metrologický ústav. Ale pozor, v případě, kdy se do naší nádrže vešlo více paliva než je uvedený objem nádrže, si musíme uvědomit jednu věc. Výrobci aut totiž musí myslet i na bezpečnost.

"Pohonné hmoty jsou poměrně roztažnou, teplotně závislou kapalinou, takže v nádrži musí být určitý bezpečnostní prostor, aby mohlo docházet k úniku pohonné hmoty bezpečnostním ventilem. Mají tedy poměrně velký bezpečnostní prostor, o kterém se ale při deklarovaném objemu nádrže nemluví. Pohybuje se v řádu litrů."

O tomto prostoru se nemluví a ani není započítán do deklarovaného objemu nádrže. Chyba tedy nebývá na straně čerpací stanice, ale v nesprávném postupu při tankování. A ještě jedna věc. Nedodržení správného postupu tankování podle návodu výrobce vozidla a snaha dostat do nádrže co nejvíc, se může vymstít. Když totiž dojde k zaplnění bezpečnostního prostoru nádrže, odvzdušňovacích prostor a hrdla, odmítá výrobce odpovědnost za případné škody. A co že se může stát? Představte si, že chladné palivo natankujete do nádrže až po hrdlo a záhy auto odstavíte na rozpálené parkoviště, kde se jeho teplota může vyšplhat i na několikanásobek. Benzín se vlivem tepla roztáhne, začne unikat z nádrže a neštěstí je na světě.

autor: pek
Spustit audio