Železnice bojují se sprejery

Dopravní firmy bojují se sprejery. Částky, které vynakládají na čištění pomalovaných vlaků a autobusů dosahují každoročně několika miliónů korun. Největší škody způsobují sprejeři na železnici. Nejtěžší je uhlídat odstavené soupravy. "Určité oplocení či chránění bezpečnostní agenturou se v určitých lokalitách děje, ale ne vždy to zabrání těm sprejerům, protože běžná délka vlaku je více než čtvrt kilometru," vysvětluje mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

grafitti

grafitti | Foto: Jan Rosenauer

Lepší je to jen na malých nádražích. Železnice tam totiž změnila systém odstavování prázdných vlaků. "Snažíme se soupravy odstavovat tak, aby byly co nejblíže zaměstnancům, na osvětlených plochách, u dopravních budov a podobně."

Sprejery bývají nejčastěji chlapci, kteří působí v pětičlenných partách. Jejich průměrný věk je 17 let. Většinou jde o studenty středních škol, často i prestižních. "Kdybysme měli kde malovat, tak určitě ubyde tolik ploch, které nejsou vítané," tvrdí jeden z nich. "Vnímám to město, že to k němu patří a vnímám ho jako jednu velkou galerii."

Radnice však s legálními plochami pro grafitti nemají dobré zkušenosti. Tam, kde byly zřízeny, se nic nezměnilo. Jedinou obranou tak zůstává prevence, lépe řečeno okamžité odstranění sprejerských výtvorů.

Markéta Kaclová, Dušan Valenta Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme