Železnice bojují se sprejery
Dopravní firmy bojují se sprejery. Částky, které vynakládají na čištění pomalovaných vlaků a autobusů dosahují každoročně několika miliónů korun. Největší škody způsobují sprejeři na železnici. Nejtěžší je uhlídat odstavené soupravy. "Určité oplocení či chránění bezpečnostní agenturou se v určitých lokalitách děje, ale ne vždy to zabrání těm sprejerům, protože běžná délka vlaku je více než čtvrt kilometru," vysvětluje mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Lepší je to jen na malých nádražích. Železnice tam totiž změnila systém odstavování prázdných vlaků. "Snažíme se soupravy odstavovat tak, aby byly co nejblíže zaměstnancům, na osvětlených plochách, u dopravních budov a podobně."
Sprejery bývají nejčastěji chlapci, kteří působí v pětičlenných partách. Jejich průměrný věk je 17 let. Většinou jde o studenty středních škol, často i prestižních. "Kdybysme měli kde malovat, tak určitě ubyde tolik ploch, které nejsou vítané," tvrdí jeden z nich. "Vnímám to město, že to k němu patří a vnímám ho jako jednu velkou galerii."
Radnice však s legálními plochami pro grafitti nemají dobré zkušenosti. Tam, kde byly zřízeny, se nic nezměnilo. Jedinou obranou tak zůstává prevence, lépe řečeno okamžité odstranění sprejerských výtvorů.