Přepis Poradny pro spotřebitele (Krachy cestovních kanceláří)

27. červenec 2009

O prázdinách dochází k dočasné programové změně. Místo přepisu pořadu Ztráty a naděje nabízíme přepis pořadu Poradna pro spotřebitele, kterou vysíláme v rámci bloku Odpolední kolotoč od cca 14:30 hodiny, a to každé pondělí. Tématem poslední poradny (27.7.) byly "Krachy cestovních kanceláří". Tyto přepisy zveřejňujeme (po 24 hodinách) od poloviny června 2009 v needitované podobě. Pořad na této stránce najdete také ve zvukové podobě.)

Přepis Poradny pro spotřebitele na téma: Krachy cestovních kanceláří.


moderátor
--------------------
Za dvě minuty bude půl třetí, my otevíráme Poradnu pro spotřebitele, dnes se budeme bavit o krachu cestovních kanceláří. Zkrachovala velká cestovní kancelář Tomi Tour, a to je dobrý důvod pro to, že jsme si dnes do studia pozvali zástupce ze Sdružení obrany spotřebitelů, je zde paní magistra Eva Strnadová a vedle ní Jan Mišurec, tiskový mluvčí tohoto sdružení, dobré odpoledne.

Jan MIŠUREC, tiskový mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů
--------------------
Dobrý den.

Mgr. Eva STRNADOVÁ, Sdružení obrany spotřebitelů
--------------------
Dobré odpoledne.

moderátor
--------------------
Možná, možná, než bychom plakali nad rozlitým mlíkem, pojďme říct lidem, kteří se připravují na cestu, na dovolenou, co si ohlídat, na co si dát pozor, jak odhadnout cestovní kancelář, u koho si koupit dovolenou. Co k tomu říct?

Jan MIŠUREC, tiskový mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů
--------------------
Víte, cestovní kancelář zcela dobře neodhadnete, na trhu je celá řada různých agentur, cestovních kanceláří, které nabízejí různé zájezdy ať už poznávací, nebo pobytové, mohou to být zájezdy v Evropě, mimo Evropu, do Jižní Ameriky, do Afriky, ne-li cesty kolem světa. Takže záleží na konkrétním klientovi, jakou spíš cestovní kancelář vybere, někdo dá na reference známých, přátel, rodiny, někdo opravdu na poslední moment odklikne zájezd last minute na Internetu a třeba druhý, druhý den letí. Ale v každém případě, ať už se rozhodneme pro jakoukoliv cestovní kancelář, tak bychom si měli především zjistit, zdali daná cestovní kancelář je pojištěna proti případnému úpadku, to je taková základní informace. Měli bychom to chtít po cestovní kanceláři, ta by nám měla tyto informace poskytnout, pokud čerpáme z katalogu, mělo by to být napsáno v katalogu. Pokud si uzavřeme cestovní smlouvu s konkrétní takovou kanceláří, měly by tyto informace být dostupné a cestovní kancelář by se měla prokázat na požádání klienta třeba i certifikátem, který od dané pojišťovny dostala. Pokud by tomu tak nebylo a pokud by nám cestovní kancelář tyto informace nechtěla poskytnout, tak už je to jakýsi ukazatel toho, že se nemusí jednat o seriózní cestovní kancelář.

moderátor
--------------------
Věřme tedy, že žádného velkého krachu se během letošních prázdnin nedočkáme, ale, paní magistro, co když přece jen odjede klient na zahraniční dovolenou a tam se dozví, že cestovní kancelář zkrachovala. Dá se poradit něco dopředu, jak postupovat?

Mgr. Eva STRNADOVÁ, Sdružení obrany spotřebitelů
--------------------
Tak samozřejmě, pokud už jsme na dovolené a cestovní kancelář zkrachuje, tak právě pojišťovna musí zajistit to, abychom se bez problémů dostali a bez jakýchkoliv dalších nákladů dostali zpět domů. To, co se stalo vlastně při cestovní kanceláři Tomi Tour, že některé delegátky požadovaly 30 euro za nějaký transfer na letiště, to by se stávat nemělo a opravdu to byly v podstatě selhání těch jedinců. V podstatě i ta pojišťovna, která pojišťovala cestovní kancelář Tomi Tour, tak to odmítá, žádné takovéto poplatky nechtěla, takže pokud se to někomu stalo a již jsou v Čechách, tak bychom doporučovali opravdu podat nějaké trestní oznámení, aby to policie prošetřila, protože to byly opravdu, mohlo by se jednat o vydírání, případně o něco takového podobného, pokud vás zavřou v autobuse, kde není klimatizace, v Turecku je v současnosti kolem 30, 40 stupňů, tak se opravdu jedná o vydírání.

moderátor
--------------------
Je určitě mnoho klientů, kteří nekupují na poslední moment nebo na poslední minutu zájezd, ale kupují si svou dovolenou dlouho dopředu, to znamená, vybírají někdy v zimě, zaplatí si, teď mají 14 dní do odletu a možná se strachují o to, jestli vůbec odletí. Co když se stane a neodletí a mají dovolenou zaplacenou.

Mgr. Eva STRNADOVÁ, Sdružení obrany spotřebitelů
--------------------
Pokud neodletí, tak mají samozřejmě nárok na vrácení té částky, kterou zaplatili. Je otázka toho ale, jak vysokou částku oni nazpátek dostanou. Na tom právě záleží, jak ta cestovní kancelář byla pojištěna. Ono se to vypočítává vlastně ze zákona, je výpočet, jak má být ta pojišťovna pojištěna, musí se jednat minimálně o 30 procent buď z předchozích tržeb z předchozího roku, případně z plánovaných tržeb na ten, na tu současnou sezónu. Samozřejmě většinou je to, není stoprocentní, ale například, pokud zkrachovala v loňském roce I´m travelling, cestovní kancelář, tak tam se vracelo klientům 100 procent. V současnosti se odhaduje, že cestovní kancelář Tomi Tour bude vracet nebo spíše pojišťovna Union bude vracet kolem 90 procent.

moderátor
--------------------
To říká magistra Eva Strnadová. Vedle ní sedí Jan Mišurec, oba dva ze Sdružení pro obranu spotřebitelů. Teď je řada na vás, abyste se zeptali na to, co vás zajímá v souvislosti s případným krachem cestovních kanceláří, pokud se chystáte na dovolenou, je dost možné, že právě dnešní Poradnu bohatě využijete. Telefonní čísla 221552525 nebo 221552424. Právnička Eva Strnadová a tiskový mluvčí Jan Mišurec, oba ze Sdružení obrany spotřebitelů, jsou našimi dnešními hosty v Poradně, v Poradně spotřebitelské a probíráme případné krachy cestovních kanceláří. K nám se dovolal první posluchač, dobré odpoledne.


posluchač
--------------------
Dobrý den. U telefonu Severa, Ústí nad Labem. Prosím vás, vy tam řešíte prostě jaksi, že, že to by nemělo, to by se nemělo stát, to támhle to, támhle to, ale proč neřeknete rovnou, vždyť ta Tomi Tour prej údajně už rok před tím měla jakési signály, že, že zkrachuje. Tak kdyby přeci to Sdružení pro spotřebitele upozornilo, dávejte si, lidi, pozor, prostě nekupujte si od ní, tak přeci určitě k tomu by nemuselo ani dojít, nebo by ani nedošlo. A navíc, navíc, já co jsem poslouchal nebo co sleduju ty vaše pořady, prej podle zákonu to ani nesmíte říct, proboha, tak co to je teda. Děkuju.

moderátor
--------------------
Pane Severo, děkujeme taky, mějte se hezky. Pojďme si říct, jestli vůbec nějakým způsobem vy jako Sdružení obrany spotřebitelů máte možnost mapovat situaci cestovních kanceláří nebo jestli existují nějaké referenční žebříčky.

Mgr. Eva STRNADOVÁ, Sdružení obrany spotřebitelů
--------------------
Jasně, takže my jsme sdružení, takže jsme neziskový sektor, my nejsme žádný dozorující orgán, ani stejně jako Asociace českých cestovních kanceláří a agentur říká, že to nemůže sdělit takové informace, tak stejně my, i kdybychom takovéto nějaké avíza měli, že by mohla skončit, tak to nemůžeme říci, protože se to nemusí zakládat na pravdě, oni by se z toho mohli dostat a nás by pak zažalovali za ohrožování dobrého jména té firmy. Takže opravdu ne.

Jan MIŠUREC, tiskový mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů
--------------------
A hlavně samozřejmě musíme si také říct, že naše možnosti jsou omezeny a zase nemáme takové jakoby zdroje nebo možnosti k tomu, abychom tyto informace získali a jak už teda kolegyně řekla, my opravdu nemůžeme o nikom šířit nějakou nevyhovující zprávu, která by třeba tu klientelu, tu firmu poškodila. A případně i ty klienty, toto opravdu, toto opravdu nelze. Jsou to dozorové orgány a posluchač by měl kontaktovat je a ptát se na to, proč tedy třeba Tomi Tour, která nevím, před krachem několik dnů věděla zcela jistě, že zkrachuje, přesto se prodávaly zájezdy, byly opravdu výhodné last minuty na Internetu, ty, ty slevy byly velké, takže to není ani tak dotaz na nás, to je na vedení této společnosti, případně policii.

moderátor
--------------------
221552525 nebo 2424 na konci, to jsou dvě telefonní čísla k nám do studia a do studia Českého rozhlasu 2 Praha. Co tedy dělat, když se stane a opravdu cestovní kancelář, třeba i nějaká další zkrachuje a ten klient se dostane do jednání s pojišťovnou, protože se jedná o tedy společnost, která je pojištěná, jak postupovat, jak vymáhat své pohledávky z pojišťovny.

Mgr. Eva STRNADOVÁ, Sdružení obrany spotřebitelů
--------------------
Tak samozřejmě klient by měl kontaktovat co nejvíc, nejdříve tu pojišťovnu s tím, že vyplní vlastně, ta pojišťovna by měla dát ve všeobecných obchodních podmínkách najevo a dát tomu klientovi, pardon, by měla říci tomu klientovi, co má přesně udělat, tedy většinou se jedná o to, že by měl vyplnit jakousi přihlášku o pojistné události a dále by měl doložit buď originál, či úředně ověřenou kopii k cestovní smlouvě a dále ještě doklad o zaplacení toho cestovní, té cesty, která se bohužel neuskutečnila, případně byla nějakým způsobem zkrácena. Tím, že by toto mělo být nejdéle do dvou měsíců od doby, co měl být ten zájezd, který se neuskutečnil, měl skončit. Tím, že dále ještě vlastně pojišťovna musí zaplatit tu určitou část, případně celou zaplacenou, zaplacenou dovolenou do šesti měsíců. To je zákonná lhůta. V případě Tomi Touru slibuje pojišťovna, že do jednoho měsíce od obdržení těch dokladů pošle alespoň zálohu.

moderátor
--------------------
Měl by tedy klient posílat opravdu originál cestovní smlouvy nebo je lépe si tedy udělat ověřenou kopii a něco si alespoň zanechat doma.

Jan MIŠUREC, tiskový mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů
--------------------
Určitě něco klientovi by mělo zůstat doma jako doklad, doporučujeme zasílat ověřenou kopii, případně si tu ověřenou kopii nechat doma, aby teda klientovi něco zůstalo v ruce. Neposílat originál.

moderátor
--------------------
Já si myslím, že jsme dnes shrnuli takové ty informace, o kterých se průběžně v médiích hovoří, ale mě by zajímalo, podle čeho vy dva, jakožto odborníci na spotřebitelské otázky, si vybíráte dovolenou, pakliže se vůbec na dovolenou chystáte.

Mgr. Eva STRNADOVÁ, Sdružení obrany spotřebitelů
--------------------
Tak já se přiznám, že jsem naprosto nespotřebitelská, protože já si vybírám dovolenou přes Internet a ještě přes cestovní agenturu a ještě na super last minute, na což jsem letos doplatila, protože spoustu klientů Tomi Touru chce odjet na dovolenou přesto, a last minuty zdražily. Takže myslím si, že já letos na dovolenou ani nepojedu, možná tak k nějakému jihočeskému rybníku. Ale jsem naprosto nespotřebitelská a vybírám si přes cestovní agentury a nevím ani, s jakou cestovní kanceláří pojedu.

moderátor
--------------------
Tak, jak se říká, kovářova kobyla chodí bosa. Jak je na tom Jan Mišurec?

Jan MIŠUREC, tiskový mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů
--------------------
Já se přiznám, že jsem tedy už zakoupil zájezd někdy na jaře, snad březen, únor, do Bulharska na dva týdny, měl bych odletět v září, na začátku září, ale nebudu jmenovat samozřejmě tu cestovní kancelář kvůli reklamě, ale ani já nemám nic jistého, že jo, jestli ta kancelář třeba nebude mít dnes, zítra nějaké problémy, jestli vůbec, jestli vůbec odletím. Doufám, že ano, v každém případě tak, jak už jsem říkal, určitě si alespoň zjistit to základní, tedy jestli je kancelář pojištěna proti případnému úpadku a potom jen doufat, že odletíte.

moderátor
--------------------
Tak, já taky přidám trošku do mlýna. Já jsem si objednal dovolenou v pátek na poslední chvíli po Internetu, trvalo mi to asi 3 minuty, ale věřím tomu, že cestovní kancelář je dostatečně renomovaná na to, aby nezkrachovala. Takže přejme si všichni a přejme to i posluchačům, kteří mají zaplacenu dovolenou, aby odletěli a aby ten letošní velký krach byl krachem posledním, aby všichni se i z té dovolené spokojeně a ve zdraví vrátili. Našimi hosty v dnešní Poradně pro spotřebitele byli Eva Strnadová a Jan Mišurec ze Sdružení obrany spotřebitelů, děkuji vám a mějte se hezky.

Mgr. Eva STRNADOVÁ, Sdružení obrany spotřebitelů
--------------------
Na shledanou.

Jan MIŠUREC, tiskový mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů
--------------------
Také, na shledanou.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.