Oprava opony Vojtěcha Hynaise potrvá pouhých 6 týdnů

30. červenec 2009
Zblízka

Krasavice o váze 180 kilogramů, na jejíž make-up spotřeboval Vojtěch Hynais 26 kilo barev. Nejde o ženu, ale o legendární oponu v pražském Národním divadle. Právě v těchto dnech je opona v rukou restaurátorů a její oprava si vyžádá milion korun. Pražské scéně tuto částku věnovala česko-německá lékařka a galeristka Dadja Altenburg Kohlová.

Práce na opravě hynaisovy opony probíhají přímo na jevišti Národního divadla. "Hlavní motiv tvoří dvě múzy, múza Komedia a Tragédie, které čekají na postavení divadla," popisuje vzhled opony restaurátor Tomáš Berger. "Na jiném místě je zobrazen výběr peněz."

Génius slávy má vzhled půvabné zlatovlasé ženy. "Je to krasavice," říká Tomáš Záhoř, další z restaurátorů. "Jde o portrét ženy, která se stala modelem obrazů mnoha slavných postimpresionistů," vysvětluje restaurátorka Petra Straková.

Zrestaurovat hynaisovu oponu za šest týdnů není podle vedoucího restaurátorského týmu Tomáše Záhoře jednoduchý úkol. "V první etapě sejmeme nepůvodní zásahy a barevně i mechanicky degradující prvky, opravíme oděrky, kterých je však minimálně. Po vytmelení drobných defektů přijde nejnáročnější část - dvoufázová retuš, nalakování opony a potom korektura speciálními barvami," vyjmenovává Tomáš Záhoř jednotlivé činnosti.

Naposled se opona opravovala před 30 lety. Divadlo tehdy bylo zavřené, a tak bylo možné oponu sejmout. Nezachovala se ale žádná odborná dokumentace, a tak nynější restaurátorský tým musel začít od nuly.

"Museli jsme začít rozsáhlým průzkumem, počínaje ultrafialovými rentgeny a snímáním bočním světlem. Získali jsme informace, které nám daly široký badatelský a technologický základ," potvrzuje Tomáš Záhoř.

Hynaisova opona, která měří přibližně 136 metrů čtverečních, bude mít po úpravách lepší koloryt, barevné vyznění bude výraznější a čistější.

Často se také spekuluje, kde Vojtěch Hynais oponu namaloval. Konzervátorka Petra Straková, která četla původní smlouvu, odpovídá zcela jednoznačně "Jednou z podmínek smlouvy je, že opona bude malována v Praze a že do března 1883 musel Vojtěch Hynais odevzdat její skicu".

Běžný návštěvník Národního divadla může z hlediště obdivovat oponu jako celek, což je možná škoda. Jednotlivé figury jsou totiž namalovány opravdu brilantně.

Doba divadelních prázdnin je pro českou první scénu vhodnou příležitostí i k menším opravám, které jsou pro diváka téměř neviditelné. "Sundají se všechny záclony a závěsy, čistí se koberce, maluje se část divadla, provádějí se drobnější údržby v hledišti, každý rok se opravuje zlacení," popisuje Petra Straková.

Podle ní potřebují opravu i další umělecká díla. "Naprosto urgentně potřebuje opravit Ženíškův triptych nebo Alšovy brunety, na jejichž opravu potřebujeme peníze. V těchto případech se dá mluvit o havarijním stavu," varuje.

V plné kráse se zrestaurovaná hynaisova opona zaskví už v září, po skončení divadelních prázdnin.

autor: era
Spustit audio