Opravdu multitasking mate mozek?
Pro všechny, kdo rádi píší textovou zprávu během surfování na webu a do toho ještě stíhají sledovat televizní seriál, máme špatnou zprávu: To, co dělají, možná snižuje jejich kognitivní schopnosti.
Multitasking v oblasti sledování médií je čím dál tím častější, ale zatím nikdo pořádně neví, jaký může mít dopad. Tým psychologů ze Stanfordovy univerzity se to rozhodl zjistit za pomoci studentů. Na základě dotazníků mezi nimi vybrali skupinu "těžkých případů mediálního multitaskingu" (heavy media multitaskers) a skupinu "lehčích případů", kteří jím byli zasaženi méně (light media multitaskers). Studenti se podrobili řadě testů, které vyžadovaly schopnost rychle vytřídit relevantní informace, odfiltrovat informační "šum" nebo se rychle přeorientovat z jednoho typu úkolu na druhý.
Výsledky studie hovoří jasně: těžké případy si ve všech typech úloh vedly hůř, než lehčí případy. Kupodivu selhávaly i v testech, které vyžadovaly schopnosti potřebné právě k multitaskingu. Například najít správnou odpověď v jednom úkolu trvalo lidem ze skupiny lehčích případů 323 milisekund. Těžké případy na to potřebovaly celých 400 milisekund. Otázka, jestli multitasking skutečně "mate" mozek, ale navzdory těmto výsledkům není jednoznačně zodpovězena. Ještě pořád totiž zbývá možnost, že k multitaskingu více tíhnou lidé se slabší schopností pozornosti a filtrace údajů.
Výsledky studie zveřejnil časopis Proceedings of the National Academy of Sciences.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.