Diamond Race

4. září 2009

Závod o diamant odstartoval ve čtvrtek v poledne z nejluxusnější pražské ulice - z Pařížské. Moc zábavy si ale pánové a dámy za volanty svých rychlých aut neužili. Policie jim byla v patách a šoféři tak nemohli pustit své sporťáky na plný výkon. Hned za hranicemi se pak problém vyhrotil úplně.

Akurátní Němci se s "diamantovými jezdci" nemazali a 35 ze 45 aut jednoduše zabavili. Podle vyjádření mluvčího Hornofalckého policejního ředitelství Thomase Plössla je vrátí až po skončení závodu, tedy v neděli. A taky po zaplacení pokuty 1000 Euro. Diamantová akce nicméně neskončila. Pořadatelé poslali do Rozvadova autobus.

"Děkujeme německé dálniční polici za dobrodružství, které by většina z nás neměla šanci jinak zažít. Párty pokračuje dál. Zařídili jsme si hromadnou přepravu. Ano, čtete správně, paříme v soukromém autobusu a má to jen samé výhody," vzkazují na svých internetových stránkách.

Jiné spojení s nimi v tuto chvíli není možné, telefony neberou. Chtěli jsme, aby nám potvrdili důvody, kvůli kterým k zadržení jejich aut došlo. Podle zákulisních údajů šlo o antiradary a o fakt, že ilegální závody jsou v Německu zakázány.

"Z pohledu české policie je možné vozidlo zajistit v případě, že se řidič dopustí vážného přestupku, za který je možné uložit zákaz řízení a tím pádem následně využít institutu kauce. Možnost zadržení vozidla je do doby kauce, nicméně jedná se o to, že řidič musí přestupek spáchat," říká ředitel dopravní policie Leoš Tržil.

Víte, za které přestupky v Česku zákaz řízení a případně zadržení auta následuje? Jde mimo jiné o překročení nejvyšší povolené rychlosti mimo obec o více než 50 km/h. Redaktoři Mladé fronty sice naměřili účastníkům Diamond Race rychlost na dálnici přes 250 km/h, což by na zákaz řízení stačilo, policisté ale o ničem takovém nevědí

"Jakmile účastníci zjistili přítomnost policejního vozu nebo hlídky, tak ve většině případů pravidla silničního provozu respektovali," dodává Tržil.

Dvanáct posádek policisté kontrolovali a čtyři dostali pokutu.

"Z tohoto pohledu byla bezpečnost zajištěna. Museli jsme reagovat bez jakékoliv znalosti trasy závodu, protože pořadatel nám ji odmítl sdělit," vysvětluje Leoš Tržil.

Pravdou je, že pokud se naši policisté nemohou opřít o zákony podobné těm německým, těžko by mohli závodníky donutit k cestě autobusem tak, jako se to podařilo Němcům. Na druhou stranu, možná by nebylo od věci být při dozoru ještě viditelnější, dotěrnější a důraznější. Vrtulník, rychlé passaty i nové motorky mají přece právě pro tyto případy.

Pro pořadatele Diamond Race máme také tip. Zůstaňte u autobusové dopravy a své rychlé krasavce si nechte jen na okruhy.

autor: pek
Spustit audio