Poslanci budou rozhodovat o "šrotovném"
Poslanci by mohli na v úterý zahájené schůzi rozhodnout o tom, jestli se bude v Česku zavádět takzvané šrotovné. Návrh, který by zavedl finanční příspěvek na nákup nového vozu výměnou za sešrotování toho ojetého, původně poslanci schválili díky dohodě ODS a ČSSD. Zákon ale vetoval prezident Václav Klaus.
Podle prezidenta jde o diskriminační, nesystémové řešení s legislativními chybami a nejistým výsledkem. Na už jednou schváleném šrotovném trvá ČSSD. Naopak zákonodárci ODS v úterý prohlásili, že ho nepodpoří. Jeho osud je proto nejasný. K přehlasování prezidentského veta je zapotřebí většina sto jednoho hlasu.
O šrotovném mluvili v Duelu Radiofóra analytik ČSOB Tomáš Sedláček a ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek
Podle makroenomického analytika ČSOB Tomáše Sedláčka je šrotovné věc, která nemá dlouhého trvání. "Nezvýší poptávku po automobilech, pouze ji vyluxuje z dalších let. Každý člověk, který uvažoval v několikaletém horizontu o koupi auta, tak si vůz koupí hned a nekoupí si ho tím pádem v letech následujících," tvrdí Sedláček.
Automobilový průmysl proto podle něj zažije po skončení šrotovného propad v následujících letech. Ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek s tím nesouhlasí.
"Šrotovné je zaměřeno na úplně jinou skupinu skupinu zákazníků. Na ty, kteří pravidelně neobměňují svůj vozový park a spíše si kupují ojetá vozidla," řekl Šípek.
Názory na úspěch šrotovného v zahraničí se různí
Nedávno skončilo šrotovné v Německu. Někteří ekonomové odhadují, že po krátkodobém boomu přijde o to větší a delší propad prodeje. Antonín Šípek je ale ohledně dalšího vývoje v Německu optimistický.
"Jestli teď po vyčerpání peněz na tyto dotace dojde k nějakému propadu, to je otázka dalšího vývoje, protože německá ekonomika se - jak naznačují ekonomické prognózy - odráží ode dna. Takže by mohli začít nakupovat standardní zákazníci, kteří jen odkládali nákup," uvedl Šípek.
Současně poukázal na to, že německé šrotovné umožnilo plnou výrobu i ve Škoda Auto a Hyundai v Nošovicích. "Možná dojdeme k závěru, že tamní opatření víc pomohlo české než německé ekonomice," dodal k tomu Tomáš Sedláček.