Poslanci budou rozhodovat o "šrotovném"

Poslanci by mohli na v úterý zahájené schůzi rozhodnout o tom, jestli se bude v Česku zavádět takzvané šrotovné. Návrh, který by zavedl finanční příspěvek na nákup nového vozu výměnou za sešrotování toho ojetého, původně poslanci schválili díky dohodě ODS a ČSSD. Zákon ale vetoval prezident Václav Klaus.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vrakoviště

Vrakoviště | Foto: Ľubomír Smatana | Zdroj: Český rozhlas

Podle prezidenta jde o diskriminační, nesystémové řešení s legislativními chybami a nejistým výsledkem. Na už jednou schváleném šrotovném trvá ČSSD. Naopak zákonodárci ODS v úterý prohlásili, že ho nepodpoří. Jeho osud je proto nejasný. K přehlasování prezidentského veta je zapotřebí většina sto jednoho hlasu.

Přehrát

00:00 / 00:00

O šrotovném mluvili v Duelu Radiofóra analytik ČSOB Tomáš Sedláček a ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek

Podle makroenomického analytika ČSOB Tomáše Sedláčka je šrotovné věc, která nemá dlouhého trvání. "Nezvýší poptávku po automobilech, pouze ji vyluxuje z dalších let. Každý člověk, který uvažoval v několikaletém horizontu o koupi auta, tak si vůz koupí hned a nekoupí si ho tím pádem v letech následujících," tvrdí Sedláček.

Automobilový průmysl proto podle něj zažije po skončení šrotovného propad v následujících letech. Ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek s tím nesouhlasí.

"Šrotovné je zaměřeno na úplně jinou skupinu skupinu zákazníků. Na ty, kteří pravidelně neobměňují svůj vozový park a spíše si kupují ojetá vozidla," řekl Šípek.

Názory na úspěch šrotovného v zahraničí se různí

Nedávno skončilo šrotovné v Německu. Někteří ekonomové odhadují, že po krátkodobém boomu přijde o to větší a delší propad prodeje. Antonín Šípek je ale ohledně dalšího vývoje v Německu optimistický.

"Jestli teď po vyčerpání peněz na tyto dotace dojde k nějakému propadu, to je otázka dalšího vývoje, protože německá ekonomika se - jak naznačují ekonomické prognózy - odráží ode dna. Takže by mohli začít nakupovat standardní zákazníci, kteří jen odkládali nákup," uvedl Šípek.

Současně poukázal na to, že německé šrotovné umožnilo plnou výrobu i ve Škoda Auto a Hyundai v Nošovicích. "Možná dojdeme k závěru, že tamní opatření víc pomohlo české než německé ekonomice," dodal k tomu Tomáš Sedláček.

Igor Maňour, Veronika Sedláčková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme