Spotřebitelé stále šetří. Deflace ale nehrozí
České domácnosti kvůli pokračující krizi i na začátku letních prázdnin utahovaly opasky. Svědčí o tom nejnovější data zveřejněná Českým statistickým úřadem, podle kterých byly maloobchodní tržby v červenci meziročně slabší o 4,9 procenta.
Nejvýrazněji se přitom pokračující problémy globální, v návaznosti na to i české ekonomiky, promítly do zájmu o prodej motorových vozidel a nepotravinářského zboží, kde v případě prodeje a oprav vozidel došlo k propadu meziročně o 15,4 desetiny procenta.
Lidé i na začátku letních prázdnin převážně šetřili. Podle analytiků se ale společně s tím, jak přicházejí signály oživení ekonomiky, nedá očekávat, že lidé začnou opět utrácet, což si myslí i analytik České spořitelny Martin Lobotka.
Maloobchodní tržby v červenci byly meziročně slabší o 4,9 %, zjistil ČSÚ. Více s analytikem České spořitelny Martinem Lobotkou a vrchním sommelierem společnosti Makro Ivo Dvořákem.
Otázkou zůstává, nakolik možné oživení spotřeby může přibrzdit očekávání některých ekonomů, že Česko zažije deflaci, tedy pokles cen zboží a služeb, a zda odloží kvůli tomu lidé své nákupy.
Podle Lobotky ale sama deflace nebude v ČR reálná. "Inflace je sice nízko, je možné, že se dokonce na krátkou dobu dostane pod nulu, ale z dlouhodobého hlediska nedojde k deflačnímu chování domácností. Několik měsíců záporného růstu nedokáže změnit mentalitu spotřebitele," uvedl Lobotka pro Rádio Česko.
Oživení v návaznosti na EU
Fakt, že domácnosti podle dostupných informací utrácejí stále méně, ale neznamená pro domácí ekonomiku nijak výrazné přibrzdění jejího ozdravení. Podle Lobotky totiž není tažena spotřebiteli do té míry, jako například ve Spojených státech.
"V roce 2010 bude růst poháněn spíše čistým exportem. Nikoli tedy spotřebiteli. Domácnosti se takzvaně do hry vrátí až v roce 2011," míní Lobotka.
Podle Lobotky se dá navíc očekávat, že u spotřebitelů krátkodobě vzroste zájem o zboží, které nebude vyžadovat jejich výraznější zadlužení.
Zajímavostí je, že pondělní zveřejněná data podle vrchního sommeliera společnosti Makro Iva Dvořáka navíc ovlivní tržby z prodeje vína. "Návyky spotřebitelů se v důsledku krize mění. Roste poptávka po levnějších vínech, ale objemově vzrůstá," potvrdil Dvořák pro Rádio Česko a dodal, že lidé se v rámci oživení v budoucnu vrátí ke kvalitnějším a osvědčeným značkám.
Samotný proces oživení pak bude podle analytika České spořitelny odvislý od nastartování ozdravného procesu v EU.
"Nezaměstnanost patrně stále poroste, zvýší se ale zmíněný podíl čistého exportu a zásob," uzavřel Lobotka.