Bídníci, Evita a ti druzí

30. září 2009

V nabídce třísouborového Městského divadla Brno lze vystopovat několik vzájemně se doplňujících linií. Tu patrně nejnápadnější a možná obecenstvem nejvyhledávanější představuje systematicky pěstovaný hudební žánr, který se zde výrazně rozvinul po otevření moderní Hudební scény před pěti lety. Soustavně vyvažuje osobité inscenace světově proslulých titulů cizích (například "Olivera", "Čarodějek z Eastwicku" či "Fame") s bezesporu přínosnou tvorbou původní ("Svět plný andělů", "Koločava", "Nana", "Červený a černý", "Balada o lásce" aj.). K celostátně oceněným úspěchům činoherního repertoáru náleží například nastudování her "V jámě lvové", "Smrt Pavla I." či "Tři mušketýři".

Přivádět na jeviště "kamenného" divadla renomované zahraniční muzikály, limitované agenturními a producentskými požadavky, není rozhodně snadné. Režírující i píšící ředitel MdB Stanislav Moša je však velmi zdatným manažerem s kontinentálním "rozkročením" - část ansámblu paralelně absolvuje evropská turné nebo některou inscenaci nejprve uvede mimo republiku. Na rozdíl od mnohých pražských ad hoc sestavených projektů dlouhodobě sází na objevování mladých talentů (některé role mívají až čtyři alternanty), divadelní fakultou JAMU rovněž koncepčně vychovávaných k syntetickému scénickému projevu. V druhé polovině uplynulé sezony tu v krátkém odstupu proběhly zdařilé výpravné premiéry dvou osvědčených muzikálů, z nichž každá by si zasloužila podrobnější pozornost.

Nastudováním díla Les Misérables - Bídníci od dvojice Alain Boublil a Claude-Michel Schönberg ve výtečném překladu Zdeňka Borovce si Moša splnil svůj dlouholetý kumštýřský sen. V monumentální, spíše realistické nežli náznakové scénografii Němce Christopha Weyerse a dobových kostýmech Andrey Kučerové vznikla podle rozsáhlé prózy Victora Huga působivá tříhodinová freska, s přispěním početného orchestru umně propojující soukromé osudy ušlechtilého trestance Jeana Valjeana (Petr Gazdík střídá hostujícího Jana Ježka), policisty Javerta (Igor Ondříček, Petr Štěpán nebo Lukáš Vlček), Cosetty (Radka Coufalová), studenta Maria (Dušan Vitázek) a dalších postav. Na vysoce profesionální interpretační úrovni a s dynamickou gradací uvážlivě dávkuje sociálněkritické, sentimentální i revolučně patetické momenty.

Les Misérables (Bídníci)

Do kýčovité líbivosti naštěstí nesklouzla ani o něco starší Evita slavného tandemu Tim Rice - Andrew Lloyd Webber v přebásnění Michala Prostějovského, byť svým odtažitějším námětem, epickou strukturou i střídmějším provedením zůstala poněkud ve stínu humanistického poselství "Bídníků". V páté spolupráci s MdB mohl režisér i výtvarník Pavel Fieber uplatnit své zkušenosti s předlohou z Německa. Celkem chladně se odvíjející příběh vzestupu ctižádostivé Evy Perónové (Radka Coufalová, Hana Holišová) do postavení masami zbožňované první dámy Argentiny našel průběžného glosátora ve fiktivní figuře zvané Che (Ján Jackuliak, Stanislav Slovák, Dušan Vitázek), přispívající k demaskování zákulisí a politických manipulací jihoamerického diktátorského režimu.

Evita
autor: Vít Závodský
Spustit audio