Šrotovné: pomůže záchránit lidem práci?

6. říjen 2009

Finanční krize zasáhla automobilový průmysl velmi těžce - to je obecně známý fakt. Své problémy však nemohou průmysloví giganti svalovat jen na krizi. Svým přehnaným optimismem v "dobrých" dobách, kdy se nestarali o své nadbytečné kapacity, si totiž spoustu problémů přivodili sami.

Podle některých odhadů je nadbytečná zhruba pětina všech automobilových továren v Evropě. Tvrdí to i Ivan Hodač, generální tajemník Asociace evropských výrobců automobilů: "Všichni jsme věděli, že před krizí máme dvacet procent nadměrné kapacity. To je jasné. Ovšem s tím se po krizi bude určitě něco dělat. Ne během krize, ale až po krizi, protože během ní na to nejsou finance."

Prodeje aut totiž letí dolů. Na čas je teď zbrzdila vlna takzvaného šrotovného, díky kterému se první registrace u osobních aut v Evropě v roce 2009 dosud propadly o pouhých deset procent. Ovšem ne všechna automobilová odvětí měla to štěstí, aby se na vlně šrotovného svezla.

"U nákladních aut je to úplná katastrofa. Objednávky klesly někde o 70, jinde až o 90 procent. Tam se trh jednoduše vytratil," zoufale podotýká Ivan Hodač.

Právě jakási výlučnost, málem až nadřazenost výrobců osobních aut, kteří jsou v řadě zemí podporování z veřejných peněz formou šrotovného, mnohým vadí.

"Neustále se mluví o tom, že automobilový průmysl dostává obrovské dotace - například šrotovné. Nedostáváme je proto, že jsme součástí automobilového průmyslu, ale protože zaměstnáváme přímo i nepřímo mezi 12 až 15 milióny lidí," vysvětluje Ivan Hodač.

Šrotovné má zabránit velkému propouštění v těch nejhorších časech. A pokud se ptáte, kdy se vrátí časy dobré, tak odpověď nečekejte. Nikdo ji nezná. Podařilo se nám ale zjistit, že samy automobilky nepočítají s tím, že by to bylo před rokem 2015. Ovšem do té doby se svět promění.

"Určitě nastane restrukturalizace a osobně se domnívám, že dojde i ke konsolidaci. Dnes to spěje k tomu, že skupiny jako Volkswagen by měly vyrábět mezi čtyřmi až šesti milióny aut, aby se jim vrátily investice do vývoje a dalších odvětvích. Myslím si, že koncem roku 2010 nebude v Evropě tolik automobilek jako v současné době," domnívá se Ivan Hodač.

Podle některých zákulisních spekulací jsou v největším ohrožení automobilky Opel a Volvo. A co budou dělat ti, kteří o práci v automobilovém průmyslu přijdou? Budou prý přeškoleni na jiný obor.

"To jsme viděli v sedmdesátých a osmdesátých letech. To je normální. Pokud to nebude volný pád, což se osobně nedomnívám, tak ze sociálního hlediska se to dá zvládnout," uzavírá Ivan Hodač.

Až čas ukáže, jak to s prognózami generálního tajemníka Asociace evropských výrobců automobilů dopadne.

autor: onj
Spustit audio