Prodej automobilů se stále propadá

Automobilový trh doplácí na ekonomickou recesi. Prodej nových osobních a lehkých užitkových aut do září klesl o 13,8 procenta. Přitom samotný prodej osobních aut stoupl o osm procent - ale díky změně metodiky evidence.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Automobilka

Automobilka | Foto: Tomáš Adamec

Nejvíce na krizi doplatil trh s nákladními vozy - jejich prodej meziročně klesl o plných 56 procent, u lehkých užitkových vozů to bylo dokonce mínus 65 procent. Prodeje autobusů se snížily o 45 procent, motocyklů o čtvrtinu. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů. Snížil se i dovoz ojetých vozidel - o 39 procent.

Růst v kategorii osobních automobilů způsobila jen změna metodiky ve statistikách. Dřív se totiž takzvaná lehká užitková vozidla - neboli auta s mřížkou - evidovala samostatně kvůli možnosti odpočtu DPH. Od dubna je ale možné daň odečítat u všech osobních vozů.

Přehrát

00:00 / 00:00

Tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl o propadu prodejů

I s tímto zkreslením je jasné, že automobilový trh doplácí na ekonomickou krizi, myslí si předseda výkonného výboru a rady ředitelů Svazu dovozců automobilů Vít Pěkný.

"Podíváme-li se na čísla z automobilového trhu, tak porovnáním počtu registrovaných vozů v září 2009 a v září 2008 vidíme pokles o 24 procent. Což nesvědčí o tom, že by trh byl v nejlepší kondici,"uvedl Pěkný.

Pro propad trhu je možné podle Pěkného hned několik vysvětlení. "Skončilo šrotovné v Německu, přestaly tudíž skryté vývozy s jednodenními registracemi. Privátní klientela, která letos trh držela, preferuje nákup vozů na jaře. Na druhé straně firemní klientela má nyní do konce roku šanci koupit si vůz za příjemné peníze," prohlásil Pěkný.

Nejvíc krizi pociťují dopravci

Největší úbytek zájmu pociťují výrobci nákladních vozů a autobusů.

"Krize dopadá nejvíc na silniční dopravce, protože množství přepravovaného materiálu klesá, firmy neprovozují všechna svá vozidla a odkládají nákupy nových. Propad v prodeji nákladních automobilů do 12 tun a nad 12 tun o 57 procent je poměrně dramatický a krize se projevila v plném rozsahu," vysvětlil tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.

Dodal, že je nutné si uvědomit, že služební auta, která dřív zaujímala v prodejích osobních vozů zhruba 50 procent a 60 procent ze všech prodejů, se dnes pohybují asi o 15 procent níže.

"Firmy i podnikatelé odkládají nákupy. Obnova vozového parku pro ně dnes není prioritní," shrnul Tunkl.

Jitka Hanžlová, Alena Adámková, Veronika Sedláčková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme