Ruská automobilka má problémy, Škoda přesto zahajuje výrobu

19. říjen 2009
Zblízka

Největší ruská automobilka je téměř na kolenou. Výrobce slavné Lady - AvtoVAZ - se propadá do stále hlubších problémů a nad tisíci zaměstnanci visí hrozba, že přijdou o práci. Zadlužená firma navíc čelí ambiciózní konkurenci ze zahraničí. Už v úterý otevírá česká Škoda a německý Volkswagen nedaleko Moskvy novou výrobní linku. Jaké důsledky by krach AvtoVAZu způsobil a jaké ambice má Škoda s Volkswagenem?

Žigulík, Lada Kalina nebo Lada Niva - klasickým modelům ruského výrobce aut nastávají těžké časy. Ekonomická krize nemilosrdně obnažila všechny nedostatky AvtoVAZu, který ve městě Toljati na Volze dává práci více než sto tisícům lidí.

"Problém není jen v tom, že AvtoVAZ zaostává po technologické a kvalitativní stránce. Firma není schopna čelit konkurenci i kvůli špatné organizační struktuře a přebujelému managementu," vysvětluje sociolog Sergej Ďačkov, který podnik sledoval 25 let.

Stát sice v uplynulých měsících do AvtoVAZu napumpoval miliony rublů, střemhlavý pád kolabující automobilky se mu ale stejně nedaří zastavit. "Přes 35 tisíc zaměstnanců čelí nepříjemné vyhlídce propouštění a město Toljati sociální katastrofě," upozorňuje Pjotr Zolotarjov, šéf nezávislých odborů Jedinstvo, které o víkendu svolaly protestní schůzku zaměstnanců.

"AvtoVAZ je klíčový pro celé ruské hospodářství, tvoří 1,5 % HDP. Pokud přičteme dodavatele a subdodavatele, stojí a padá s ním práce pro téměř 4 miliony lidí," varuje Pjotr Zolotarjov.

Potenciální výbušnost situace si dobře uvědomuje i vláda v Moskvě. Premiér Vladimir Putin ujišťuje, že "rodinné stříbro" padnout nenechá. Pomyslný nůž na krk dostala dokonce i firma Renault, které ruská vláda prodala čtvrtinu potápějícího se Titaniku. Vzkaz nejvlivnějšího muže Ruska zněl nekompromisně: Pokud do AvtoVAZu nevložíte peníze, můžete o svůj podíl přijít.

O každou píď ruského automobilového trhu, který měl ještě vloni našlápnuto přeskočit i takového obra, jakým je Německo, se tvrdě bojuje. Potvrzuje to i generální ředitel Volkswagenu pro Rusko Martin Jahn.

"Ruský automobilový trh poklesl o 50 %. Jde o téměř největší propad v automobilovém průmyslu. Vychází to z krize, která zvyšuje nezaměstnanost, a lidé se bojí budoucnosti, což snižuje chuť k nakupování nových vozů. To souvisí i s devalvací rublu, která zvýšila ceny dovážených vozů. Vysoké úrokové sazby navíc zdražují úvěry na nákup aut," vysvětluje Martin Jahn, kteří věří, že česká Škodovka i německý Volkswagen mají šanci zabodovat v Rusku i přes silnou konkurenci dalších zahraničních značek.

Oběma automobilkám by k tomu měl pomoct i úterní rozjezd nové výrobní linky v Kaluze, která leží asi 200 kilometrů od Moskvy.

"Otevření závodu v Kaluze bohužel spadlo do doby krize, což není ideální načasování, ale s tím se nedá nic dělat. Je třeba maximálně využít kapacity a je dobře, že jako jedna z prvních zahraničních firem zahajujeme plnou výrobu," domnívá se Martin Jahn. "Výrobní linka Škody a Volkswagenu v Kaluze je největší průmyslová investice a ukazuje Rusku, že to s jeho trhem myslíme vážně," dodává.

mapa
Mapa města Toljati s výrobním závodem AvtoVAZ
autor: lek
Spustit audio