Čína v Česku - nemluvíme o jídle

21. říjen 2009

O čínských autech a jejich nástupu se mluví poměrně dlouho. Možná už příliš dlouho na to, co jsme zatím viděli. Nabízené osobní vozy propadly nejen v kvalitě zpracování, ale také v jízdních vlastnostech a bezpečnosti. Bohužel ani očekávaná nízká výsledná cena nebyla "kdovíjaká". Lidově řečeno, čínským automobilkám zatím v Evropě pšenka nekvete. Ovšem dovozci čínských aut nejsou hloupí. Naopak. Když pochopili, že představy zhýčkaného Evropana se od těch čínských skutečně liší, začali se soustředit na kategorii, kde se na efekt nehraje a kde měkčené plasty, počet hvězd i jízdní vlastnosti na limitu nejsou tak důležité.

"Osobní auta jsme nedělali nikdy. Pod značkou Dong-Feng děláme užitková vozidla v kategorii N1, ať už se jedná o čínské, ruské, v minulosti i rumunské vozy," říká Jiří Kaftan ze společnosti GAZ Auto Praha.

Jak jsme se dále dozvěděli, od zahájení prodejů letos v létě prodali třicet čínských dodávek. Obvykle zahradníkům nebo drobným řemeslníkům.

"Přímá konkurence na trhu neexistuje. Zákazníci v minulosti používali spíš větší kombíky nebo ojetiny typu Citroën Berlingo," vysvětluje Jiří Kaftan.

Slova o neexistenci konkurence už nejsou úplně aktuální, ozývá se z tábora MartinMotors: "Vozy prodáváme už druhým rokem. Začínali jsme s jedním modelem, tento rok jich máme už pět. Zastoupení máme téměř ve všech krajích České republiky - počet koncesionářů je 16," uvádí Georghe Cernusca, jehož společnost LUM - ORIS dovážela do Česka dacie. Zkušenosti s okrajovým trhem má tedy za sebou.

Nové malé náklaďáčky značky Dong-Feng i MartinMotors budou konkurencí i pro Piaggio.

"Bude záležet, jaké budou mít maximální a užitečné zatížení. Dále je důležitá servisní síť, kdo bude auta opravovat a také jak budou poruchová. Když se tu před několika lety objevily skútry Kentoya, kvalita byla na špatné úrovni. Teď už je mnohem lepší. Úspěch bude jistě záležet na poruchovosti a také na vhodném výběru cílové skupiny," říká Tomáš Marčík ze společnosti Piaggio Praha ALM.

Třeba sofistikované a variabilní nástavby zatím od Číňanů nečekejte. Ani cenová politika přitom prý nebude nijak dumpingová. Není tajemstvím, že právě obchodní politika - neboli zlevnění etablovaných značek - zadusila rozjezd osobních aut značky Brilliance, která chtěl v Česku prodávat Antonín Charouz. Dodejme, že pánové z MartinMotors počítají s plnou etablovaností značky na českém trhu během tří let.

autor: pek
Spustit audio