České bankovnictví se s krizí vyrovnává lépe než ve světě
Zatímco velké banky ve světě hlásí špatné hospodářské výsledky a potýkají se s nedostatkem likvidity, český bankovní sektor je na tom stále dobře, jakoby se ho světová finanční krize ani nedotkla.
Český bankovní sektor prošel svojí krizí už v 90. letech a po konsolidaci a štědrých injekcích očekávaly tuzemské finanční domy dopad krize v hodně silné pozici a s dostatečnou likviditou.
Kromě toho byli po předchozích zkušenostech bankéři u nás opatrnější, připomíná i vedoucí partnerka Ernst and Young Magdalena Souček:
"Myslím si, že české banky se s finanční krizí vyrovnávají celkem dobře. Oproti globálním hráčům jsou na tom lépe co se týče likvidity."
Právě likvidita je problémem, který teď trápí největší světové banky. Vyplývá to z průzkumů Ernst and Young mezi společnostmi s obratem nad jednu miliardu dolarů.
Banky očekávají, že oživení ekonomiky nepřijde dříve než v prvním pololetí příštího roku. A pokud jde o ty české, Magdalena Souček očekává, že je potíže zřejmě teprve čekají.
"Protože krize přišla k nám o trochu později než ve světě, tak si myslím, že i později bude odeznívat. My i banky očekáváme zhoršování platební morálky a úvěrů a banky předpokládají, že budou muset dotvářet opravné položky během toho roku i dalšího roku," podotkla.
Banky sázejí na inovace
Banky budou přicházet s novými nabídkami a hledat jiné cesty, jak vydělat. Příkladem mohou být půjčky na konsolidaci úvěrů. Ale ve světě jsou vidět i jiné inovace, například na základě náboženství, jak popisuje Jiří Briford ze společnosti Capgemini:
"Stačí, že se koukneme na britské ostrovy, kde působí banka Islamic Bank of Britain podle pravidel šaríja. Vidíme to také v Německu, kde jestli to nejsou normální banky, tak poradenské domy, které se hodně zaměřují na etnické skupiny. V Česku to zatím není, ale je samozřejmě zajímavé spekulovat, kde budeme za deset let."
Už mnohem dříve ale budeme moci zřejmě vidět inovace bank, které budou vycházet z nové direktivy Evropské unie. Ta mimo jiné stanoví, že banky musí klientům měsíčně poskytnout informace o stavu účtu zdarma, neurčuje ale způsob.
Dá se tedy například očekávat, že poskytování informací bude kompenzovat něco jiného nebo se třeba stanou nositeli reklamy - nejen na banku samou, ale i na třetí subjekty.