Na Hochficht by mohla vést z Čech lanovka. Letitý spor je zřejmě u konce

Po letech dohadů zaznamenala průlom debata o stavbě lanovky chráněným územím šumavského Národního parku. Jeho zástupci se poprvé dohodli s Jihočeským krajem, že podobné spojení s rakouským centrem "Hochficht" je možné.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Šumavská příroda

Šumavská příroda | Foto: Správa NP a CHKO Šumava

Lanovka by vedla od Nové Pece na vrchol hory - Hraničník, odkud by se mohli lyžaři okamžitě přesunout do zmíněného lyžařského areálu.

"Podařilo se nám vyřešit třináct let trvající spor. Projekt podporujeme převážně kvůli získání zhruba 80 tisíc nových turistů z lyžařského střediska Hochficht," řekl v Radiofóru starosta Horní Plané Jiří Hůlka.

Přehrát

00:00 / 00:00

Radiofórum na téma přepravy lyžařů ze šumavských areálů na rakouský Hochficht.

V současnosti jsou turisté a lyžaři nuceni dostávat se na do rakouského střediska po vlastní ose nebo pomocí autobusové dopravy, která je organizována některými majiteli šumavských penzionů. Nejen kvůli pohodlí turistů by ale lanovka na Hochficht byla přínosem, což potvrzuje i Hůlka.

"Lanovka by ulevila infrastruktuře v přilehlém okolí, navíc by uspořila cca 150 tisíc tun oxidu uhličitého za rok," míní starosta.

Studie napoví

Právě ekologická zátěž je zřejmě pro celý projekt určující. Podle Vladimíra Dolejského z Odboru péče o Národní parky MŽP existuje několik alternativ jak projekt uskutečnit.

"Záležet bude na vyhodnocení územní studie. Ta bude vycházet právě ze zmiňovaných alternativ. Z našeho pohledu bude směrodatný vliv jednotlivých alternativ právě na životní prostředí v návaznosti na turistický ruch v oblasti. Lanovka je jednou z alternativ," řekl Dolejský v Radiofóru.

Právě projekt lanovky je ale doslova trnem v oku Hnutí Duha. Podle Jaromíra Bláhy z téže organizace by právě výstavba takového projektu negativně ovlivnila ekologický ráz první zóny národního parku.

"Vjezd těžké techniky, betonování, respektive celý průběh výstavby by představoval velikou ekologickou zátěž. Samotný plán přepravy lyžařů do rakouského turistického centra je v rozporu s posláním parku a chráněné krajinné oblasti," zmínil v Radiofóru Bláha.

Mezi variantami jak přepravovat lyžaře do Rakouska figuruje i doprava elektrickou dráhou či ekobusy.

Lukáš Vincourek, Veronika Sedláčková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme