Protektory – důvěřuj nebo prověřuj

19. říjen 2010

Před dvaceti lety byly protektorované pneumatiky relativně normálním prodejním artiklem. V obchodech, především v takzvaných hobby prodejnách, se prodávají nadále, ovšem gumaři a majitelé pneuservisů se na ně dívají trochu skrz prsty.

„Je to lidově řečeno podruhé podražené bota. Jestliže pneumatika najela už svých čtyřicet nebo padesát tisíc kilometrů, musíme brát v úvahu, že je celkově unavená. Proto někdy není možné, aby ujela tu samou porci kilometrů na protektoru,“ říká majitel pneuservisů Pavel Procházka, který má v otázce protektorů jasno.

Pokud nemáte vyloženě staré auto, řekněme nad patnáct dvacet let, nevyplatí se o nich ani uvažovat. „Pro běžné vozy v dnešní době nemá význam kupovat protektory.“

Podobné tvrzení se však výrobci protektorů Ivanu Stárkovi vůbec nelíbí: „Není to pravda. Protektorování je záležitost téměř tak stará jako pneumatika sama. Vývoj šel ruku v ruce s vývojem pneumatik a v dnešní době používáme nejmodernější dezény. Směs na osobní pneumatiky pro nás vyrábí jedna z firem České gumárenské společnosti s dlouholetou tradicí. Troufám si říct, že laik ani nepozná protektor od nové pneumatiky.“

Protektory jako takové musejí být označeny. Na boku je nápis Retread – tedy protektor. Prodejní ceny jsou pochopitelně nižší. „Od 13 palců je cena 550 korun, do 16 palců stojí zhruba tisíc korun,“ dodává Ivan Stárka.

Dalším častým argumentem, který můžeme slyšet z pneuservisů, je horší vyvažování protektorů. „Tento problém je známý spíš z minulosti a v současné době je povětšinou vyřešen. Netvrdím, že se protektory vyvažují stejně jako nové, ale je to v normě.“

A co původ kostry protektorované gumy? Nemůže být například z bouraného auta, tedy fatálně poškozený?

„Lidé si to myslí, ale není to pravda. Kostra prochází složitým procesem kontroly, takže od nás pneumatika odchází bezchybná. Svědčí o tom i skutečnost, že máme pouze jedno procento reklamací.“

Proč se tedy většina pneuservismanů mračí, když před nimi vyslovíte slovo protektor? „Podle mě to pramení i z neznalosti problematiky. Někdy mám pocit, že jsou proti protektorům přímo zatvrzelí. Nedílnou součástí je také záležitost prodejních marží – čím dražší pneumatika, tím lepší je můj ekonomický výsledek,“ uzavírá Ivan Stárka.

Nezávislé srovnávací testy protektorů a nových gum neexistují. Pokud jste tedy šetřiví, nezbude vám než si udělat soukromý test. Budeme rádi, když nám dáte vědět, jak jste dopadli.

autor: pek
Spustit audio