Jedna, dvě, artritida jde

Buňky, které pustoší lidské chrupavky, také roznášejí artritidu od jednoho kloubu k druhému.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ruce postižené revmatoidní artritidou (45 vteřin po aplikaci kontrastního barviva) | Foto: Physikalisch-Technische Bundesanstalt

Revmatoidní artritida začíná v jediném kloubu prstu ruky, ale často se během několika let rozšíří do kloubů celého těla. Jde o autoimunitní onemocnění, při kterém imunitní systém ničí chrupavky kloubů a vyvolává zánět provázený intenzivní bolestí a ztrátou pohyblivosti. Za ničení chrupavky jsou zodpovědné především určité typy fibroblastů - tedy buněk, které se vyskytují ve vazivových tkáních a pokožce. Fibroblasty označované zkratkou RASFs (rheumatoid arthritis synovial fibroblasts) se vyskytují v tekutině uvnitř kloubů a vylučují enzymy, které ničí chrupavku.

Vědci z německé Justus-Liebig-Universität Giessen zjistili, že tyto buňky dokážou ze svých kloubů vycestovat a dostávat se do dalších kloubů. Geneticky upravené myši, jejichž těla neodmítají lidské buňky, dostaly injekci fibroblastů z lidských kloubů postižených artritidou. Po 60 dnech se vědci podívali na klouby a vnitřní orgány pokusných myší. Zjistili, že buňky pronikly do různých kloubů a začaly v nich ničit chrupavku. Výsledky studie tak ukazují, že za šířením artritidy mezi jednotlivými klouby alespoň částečně stojí právě fibroblasty.

Pokročilá revmatická artritida | Foto: Karel Pavelka

Lidské fibroblasty také pronikly do většiny vnitřních orgánů myší a ve vysoké koncentraci se nacházely ve slezině. Slezina z krve filtruje buňky, takže se zdá, že fibroblasty - stejně jako nádorové buňky - umí pronikat do krevních cév a po těle se pak šíří prostřednictvím krevního řečiště.

Zdroj: ScienceNow, Nature Medicine