V Senátu se diskutuvalo o možných změnách silničního zákona

O možných změnách silničního zákona, který zavedl bodový systém trestání přestupků, se diskutovalo na senátní konferenci o bezpečnosti silničního provozu. Uspořádali ji senátoři z dopravního výboru s cílem přispět k přijetí novely na základě různých návrhů v přijatelné podobě.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Světelná křižovatka

Světelná křižovatka | Foto: Jan Rosenauer

Bodový systém, který slouží k postihu řidičů, kteří překračují pravidla, je terčem kritiky už od svého zavedení v roce 2006. Podle některých kritiků je příliš přísný a lidé mohou přijít o řidičský průkaz i za přestupky, které nikoho výrazně neohrožují.

Jisté zmírnění bodového systému připustil na senátní konferenci ředitel dopravní policie Leoš Tržil. Konkrétně zmínil, že ztráta bodů by řidičům neměla hrozit například za porušení povinnosti denního svícení, pokud to bezprostředně napraví.

Přehrát

00:00 / 00:00

O změnách silničního zákona se diskutuje na senátní konferenci. Více s ředitelem dopravní policie Leošem Tržilem a odborníkem na dopravní problematiku Robertem Šťastným.

"Tady nejde o hrubé porušení pravidel silničního provozu, které by bezprostředně ohrožovalo ostatní účastníky nebo samotného řidiče. Je pravda, že pokud přes den jedete, tak se lehce stane, že zapomenete rozsvítit," řekl Rádiu Česko ředitel Tržil s tím, že on sám ale rozhodně nepatří mezi příznivce změkčování bodů. "Spíš si myslím, že oblast alkoholu, drog či rychlé jízdy by měla být naopak zpřísněná," uvedl.

Také podle bývalého ředitele BESIPu, odborníka na dopravní problematiku, Roberta Šťastného, není porušení povinnosti denního svícení tak závažnou záležitostí.

"Byť se bojím, že by se v ČR přestalo svítí u mnohých řidičů. Rozlišoval bych ale ve městě a mimo město. Ve městě bych skutečně nebyl tak přísný, mimo město bych byl přísnější," řekl Šťastný Rádiu Česko.

Přehrát

00:00 / 00:00

Dojde v dohledné době ke zmírnění bodového systému pro řidiče? Jisté zmírnění připustil v rozhovoru pro Radiofórum ředitel dopravní policie Leoš Tržil.

Problémem je, jak se řidiči dozví o svých přestupcích a kolik dostali bodů. Objevují se kritiky, že se o udělení bodů dozvídají s mnohaměsíčním zpožděním. "Já bych byl zastáncem většího komfortu slušných řidičů. To znamená, aby byl včas varován pokud se mu naplňuje bodové konto," uvedl Šťastný.

Hodně diskutovaným tématem je svádění viny za přestupky na osobu blízkou. To řeší poslanecký návrh novely zákona, o kterém se podle Tržila na konferenci také diskutovalo. "Návrh řeší to, aby se opravdu nemohl provozovatel vymlouvat, že vozidlo řídila jiná osoba. Je to problém spíš v kategorii vlastníků vozidel jakožto fyzické osoby, protože právnická osoba se dopouští správního deliktu a tam hrozí sankce," uvedl ředitel dopravní policie Leoš Tržil.

Stávající bodový systém je až na detaily nastaven rozumně

Podle posledních informací by se měla do jara dostat do sněmovny novela silničního zákona. Zda bude obsahovat i úpravu bodového systému, bude podle Tržila ještě otázkou diskuse a dalších debat.

"Stávající systém jako takový je v celku, až na některé drobné detaily, jako je denní svícení, rozumně nastaven," uvedl Tržil v Radiofóru. Svědčí podle něj o tom i výstupy, které na konferenci předneslo ministerstvo dopravy v rámci vyhodnocení bodového systému.

"88 procent bodovaných řidičů se v průběhu dalšího roku protiprávního jednání nedopustí a pouze 12 procent jsou řidiči, kteří se neustále přestupků dopouští a jsou vybodováni," řekl v Radiofóru ředitel dopravní policie Leoš Tržil s tím, že paradoxem je, že čtvrtina vybodovaných řidičů nemá řidičské oprávnění.

Ladislav Dvořák, Ondřej Černý, Katarína Brezovská, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme