Suezský průplav je v provozu již 140 let

140 let a jeden den, přesně tak dlouho už funguje Suezský průplav v Egyptě. Lodím tak výrazně zkracuje cestu z Asie do Evropy, a to o téměř devět tisíc kilometrů.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Suezský průplav na satelitním snímku

Suezský průplav na satelitním snímku | Foto: NASA, Licence Public Domain, volné dílo

Přestože se myšlenkou spojit průplavem obě moře zabývali už egyptští faraoni, tento plán se realizoval až v 19. století. Dílo společností Suezského průplavu, pod vedením inženýra Ferdinanda Lessepse je dlouhé více než 160 kilometrů a ročně jím propluje v průměru 20 tisíc lodí.

Zajímavostí je, že průplavem se dopoledne lodě pohybují směrem do Středozemního moře, odpoledne je to obráceně, přičemž cesta jim trvá zhruba 15 hodin. Tranzitní poplatky, které jsou pro Egypt jedním z hlavních devizových zdrojů, se ale v poslední době výrazně zmenšily.

Přehrát

00:00 / 00:00

Odborník na politickou geografii z pražské Metropolitní univerzity Michael Romancov mluvil na Rádiu Česko o historii i současnosti Suezského průplavu.

"Ve hře jsou pravděpodobně dva fenomény. Tím prvním je dopad ekonomické krize. Druhým jsou problematické vody okolo Somálska, kterými musejí lodě, směřující do Suezského průplavu proplout," říká odborník na politickou geografii z pražské Metropolitní univerzity Michael Romancov.

Somálští piráti natolik ohrožují všechny proplouvající lodě, že se řada společností raději rozhodla své lodě posílat po delší, ale bezpečnější cestě.

Egypt v současnosti financuje úpravy kanálu, které by měly umožnit proplutí i lodím o hmotnosti do 240 tisíc tun. Poté by průplavem mohly proplouvat i supertankery, které se doposud do kanálu nevešly.

"Ani poté ale nebudou moci Suezský průplav využívat všechna plavidla spadající do kategorie supertankerů. Nejde jen o hloubku ponoru, šířku a délku, ale i o výšku, protože přes kanál vede most, pod který se všechna plavidla musí vejít," pokračuje Romancov.

Martin Křížek, Jan Piroch Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme