Tuzemské banky blokují další karty klientů ohrožené zneužitím

Tisíce platebních karet již české banky zablokovaly a vyměnily svým klientům. Důvodem je únik dat ve Španělsku a dokonce už i několik případů jejich zneužití. Ve Španělsku totiž unikla data od operátora, který zpracovává údaje z bankomatů. Ohroženy jsou proto i bankovní karty Čechů, kteří na jaře ve Španělsku pomocí karty platili.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Detail kreditních karet

Detail kreditních karet | Foto: Jan Rosenauer

Například ČSOB a Komerční banka zaznamenaly i několik jednotlivých případů zneužití dat. Klienti ale dostanou peníze zpátky a platit nebudou ani výměnu karet.

"Nový zákon o platebním styku, který platí od 1. listopadu, umožňuje, aby banka v těchto případech po klientech spoluúčast požadovala. Nicméně přistupujeme k událostem individuálně a v tomto případě vidíme, že to nemohl klient svým chováním ovlivnit. Lidé neučinili žádné bezpečnostní pochybení a proto po nich nebudeme spoluúčast požadovat," informuje mluvčí ČSOB Ivo Měšťánek.

ČSOB už zablokovala všechny bankovní karty, u kterých bylo riziko zneužití v souvislosti s únikem dat ve Španělsku. Podle Měšťánka zablokovala jeho banka několik tisíc karet a postupně vydávají klientům nové.

Stejně postupují i další banky, které zároveň prověřují rizikové účty. "Vyhodnocujeme karty, které jsou potencionálně nejohroženější a ty karty také blokujeme. Je na každé bance, jak se rozhodne karty blokovat a zda je bude blokovat. Každá banka na to má své interní postupy, které vyhodnocuje a podle toho se také chová," říká Pavla Langová z tiskového centra České spořitelny.

Únik byl výjimečný rozsahem

"ČSOB, a pokud víme ani ostatní banky, nedisponuje přesnou informací, která ze společností operujících na španělském trhu byla původcem úniku. Každá větší banka standardně obvykle blokuje desítky a možná i stovky karet týdně. Obvykle je ale příčinou únik dat menšího rozsahu, například na konkrétním serveru používaném jako e-shop, nebo v systému online rezervací a podobně. Tento případ byl tedy výjimečný svým rozsahem," pokračuje Měšťánek

Podle Langové nebudou ani jejich klienti za výměnu karty platit:

"Klient neplatí ani za blokaci karty ani za vyrobení náhradní karty. To všechno je zdarma. Tento postup, že se preventivně blokují karty není výjimečný, stává se několikrát za rok. Je to jeden ze standardních bezpečnostních postupů. Je ale pravdou, že tento případ je jedním z největších, který jsme zatím zaznamenali."

Blanka Černá, Jan Piroch Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme