Ukončení šrotovného v Německu pocítí i čeští výrobci automobilů

Německý automobilový trh se připravuje na výrazné ochlazení. Po ukončení šrotovného prodejci očekávají, že lidé přestanou nakupovat a snaží se je proto nalákat řadou rekordních pobídek. Mezi ně patří nulové úročení a sleva 2000 euro od Fordu a nebo levná půjčka, pojištění a sleva 1300 euro od Volkswagenu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Automobilka

Automobilka | Foto: Tomáš Adamec

Podobná situace je i v dalších evropských zemích, kde účinky šrotovného vyprchávají. Automobilky, které se snaží prodejcům pomoci a část pobídek platí, se tak připravují nejen na výrazný propad prodejů, ale i nižší zisky z aut, která se prodají.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jaký dopad bude mít na automobilový trh ukončení šrotovného v Německu? Na Rádiu Česko odpovídají ekonom UniCredit Bank Pavel Sobíšek a ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek

Šípek: Propad prodeje bude jen mírný

Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka ukončení šrotovného v Německu automobilový trh zatím neovlivňuje, protože šrotovné zde stále dobíhá.

"Objednávky z doby šrotovného se nyní teprve realizují. Na začátku příštího roku určitý propad trhu v zemích, kde šrotovné skončilo, očekáváme, nemuselo by ale být nijak dramatické, protože odložená poptávka se týkala standardních zákazníků, kteří pravidelně obměňují svůj vozový park, zatímco šrotovné bylo určeno hlavně pro zákazníky, kteří by si jinak nové auto nekoupili," vysvětlil Šípek na Rádiu Česko.

Osobně by uvítal, kdyby bylo šrotovné zavedeno i v Česku.

"My jsme tvrdili, že by bylo dobré jej zavést na konci tohoto roku, aby konec šrotovného v západní Evropě byl kompenzován zavedením šrotovného u nás. Má ale i jiný význam - obnovu zastaralého vozového parku. I v době, kdy nebyla krize, tento nástroj právě za tímto účelem použila řada evropských zemí," tvrdí Šípek.

Ekonom Sobíšek: Šrotovné mělo jen minimální dopad

Podle ekonoma UniCredit Bank Pavla Sobíška by však šrotovné přicházelo v úvahu jen tehdy, kdyby se vládní finance topily v přebytcích.

"Dával bych ale přednost buď plošnému snížení daní nebo urychlení výstavby dálnic. Realita je ale taková, že pokud bychom chtěli jedné zájmové skupině přidat, museli bychom, jiné ubrat," prohlásil Sobíšek s tím, že pokud chce stát podpořit obměnu vozového parku, nezbývá než to udělat formou ekologických daní.

Podle Sobíška šrotovné vedlo k urychlení poptávky po některých automobilech, ale v celkovém součtu mělo minimální dopad na prodeje.

"O co více se jich prodalo letos, o to méně se jich prodá příští rok," řekl Sobíšek.

Dodal, že ekonomická krize změnila strukturu poptávky po automobilech ve prospěch menších aut.

"Nyní čekám přechodné utlumení poptávky po menších autech, naopak nárůst poptávky po těch větších. V Česku, kde se vyrábějí spíše menší auta, pocítí výrobci důsledky změny poptávky více. Více postiženi budou výrobci aut než výrobci součástek," předpovídá Sobíšek.

Roman Chlupatý, Alena Adámková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme