Šrotovné: zrušeno

24. listopad 2009

Když jde o šrotovné, jsou tábory zastánců a odpůrců relativně snadno odlišitelné. Je to prosté - dělí se na ty, kteří auta vyrábějí, a na "ty ostatní". První tábor samozřejmě státní přídavky na auta kvituje, druhý obvykle zavrhuje. Silnější hlas - jak se zdá - má teď tábor těch, kteří se domnívají, že šrotovné je zbytečnost.

V září poslanecká sněmovna přehlasovala prezidentské veto sociálnědemokratického zákona, který v Česku zavedení šrotovného umožnil. Na konci listopadu pak sám místopředseda strany Bohuslav Sobotka v České televizi řadí zpátečku. Šrotovné už prý není téma.

"Šrotovné jsme prosadili do zákona jako možnost a svěřili jsme vládě kompetenci rozhodnout o jeho zavedení v případě, že to bude nezbytně nutné," říká Bohuslav Sobotka.

Zatímco v září se o šrotovném mluvilo jako o pěkném vánočním dárku, teď se termíny zcela vytrácejí.

"V tuto chvíli nevidím konkrétní termín, který bychom vládě navrhovali," dodává Sobotka.

Chce se - málem až škodolibě - podotknout, že úředníci ve vládě konkrétní termín nevěděli nikdy.

"Vláda s tím nepočítá a není ani rozpočtováno. Nepředpokládám tedy, že u nás bude šrotovné zavedeno. Podle nás by ani nemělo takový efekt jako šrotovné v Německu," vysvětluje Ondřej Jakob z ministerstva financí.

Od Ježíška už tedy koupěchtivý řidič peníze na nové auto nedostane. Antonín Šípek, zástupce Sdružení automobilového průmyslu, ovšem nevidí vše úplně černě: "Stále předpokládáme, že by šrotovné mohlo být zavedeno v příštím roce. Signály nemáme, ale doufáme, že stejně jako bylo zavedeno v zemích EU i v dobách mimo ekonomickou recesi - v 90. letech v Německu, Španělsku, Francii a tak dále - přistoupí k němu i česká vláda. Z pohledu rozpočtu je šrotovné fiskálně neutrální. Podle našich výpočtů by na tom státní rozpočet dokonce získal 220 miliónů korun v průběhu tří let."

Ondřej Jakob však popisuje finanční stránku jinými slovy: "Ministerstvo financí bylo vždy proti šrotovnému a nikdy ho nepodporovalo. Ti, kteří by ho chtěli, by museli říct, kde zhruba 2,5 miliardy korun najít. Někde by se muselo škrtat."

Zdá se, že pokud krize neudeří na automobilový průmysl ještě tvrději než doposud, argumenty zastánců šrotovného se malinko promění. Už nepůjde v první řadě o záchranu pracovních míst, ale o bezpečnost na silnicích.

"V žádném případě není dlouhodobě udržitelný stav, kdy se stáří českého vozového parku pohybuje okolo třinácti let. V porovnání s Evropou - od Portugalska přes Německo až po Irsko - je průměrné stáří vozového parku kolem osmi let. Měli bychom najít jinou cestu, jak regulovat stáří vozového parku - například prostřednictvím prodeje ojetých a nových vozů podle emisí CO2, bonusů a malusů při pojištění, zákazu vjezdu neekologických aut do center velkých měst a tak dále," říká Jiří Černý z TPCA.

Těžko najdete někoho, kdo by nechtěl lepší auto, než má. Proto také řada prodejců aktuálně nazývá své obchodní slevy a akce "šrotovným". Kdo jich nevyužije, s největší pravděpodobností se na vlně automobilového šrotovného nesveze.

autor: pek
Spustit audio