Fairtrade: Podmínky v čínských továrnách na hračky jsou alarmující

Většina hraček, které najdou děti pod vánočním stromečkem, pocházejí z Číny. V tamních továrnách se ale vyrábějí v podmínkách, které porušují jak místní, tak mezinárodní pracovní právo. Upozornila na to hongkongská nevládní organizace SACOM.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

hračky Mattel

hračky Mattel | Foto: Hračky-hry.cz

Svoji zprávu letos poprvé organizace SACOM zveřejnila i v České republice. Prezentovala ji společnost Fairtrade. Podle ní pocházejí čtyři z pěti, které najdou české děti pod stromečkem, z Číny.

"Vycházíme z údajů Mezinárodního svazu hračkářského průmyslu. Podle nich 80 procent hraček pochází z dovozu a z tohoto objemu je 95 procent z Číny, konkrétně z jednoho jihočínského kantonu," uvedla v Radiofóru Vanda Jarošová ze společnosti Fairtrade.

Přehrát

00:00 / 00:00

Podmínky, za jakých se vyrábějí hračky v Číně, přiblížila v Radiofóru Vanda Jarošová ze společnosti Fairtrade.

Podle ní je pro nadnárodní korporace výhodné zadávat výrobu v Číně, protože je tam levná pracovní síla. "A také díky tomu, že vzhledem k politické situaci v zemi, jsou poměrně benevolentní zákony pokud jde o ochranu lidských práv i o ochranu životního prostředí a vůbec dodržování zákonů," přiblížila Jarošová.

Kampaň, kterou pořádá hongkongská nevládní organizace pod názvem "Víte, s čím si hrajeme?" poukazuje na tvrdé, prý až otrocké podmínky v těchto čínských továrnách.

Otrocká práce

"Největším problémem je především nepřiměřeně dlouhá pracovní doba. Dělníci v sezóně, kdy se vyrábí pro vánoční trh - od června do října - pracují často 12 až 14 hodin denně, mají tří až šesti hodinové nucené přesčasy," uvedla v Radiofóru.

Za práci pak podle ní dostávají dělníci velmi nízké mzdy. "V podstatě na hranici i pod hranicí čínskými zákony stanoveného minima. A závažným problémem je také neexistence pracovních smluv, která způsobuje, že se dělníci nemohou dovolat svých práv," dodala.

Smyslem kampaně je podle Jarošové změnit podmínky v továrnách a přimět velké nadnárodní hračkářské společnosti, aby v této věci podnikly konkrétní kroky v továrnách svých dodavatelů.

Katarína Brezovská, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme