Na nově objevené planetě může být kapalná voda

V kosmickém sousedství naší planety objevili astronomové novou "superzemi", která je jen 3x větší než Země a pravděpodobně se na ní vyskytuje voda. Teploty a tlak na planetě GJ 1214b jsou ale příliš vysoké na to, aby na ní existoval život ve známé podobě.

Tento článek je více než rok starý.

Planeta GJ 1214b (ilustrace)

Planeta GJ 1214b (ilustrace) | Foto: David A. Aguilar, CfA

Podle zjištění astronomů ze Smithsonova střediska pro astrofyziku na Harvardově univerzitě, který objev zveřejnil v aktuálním vydání časopisu Nature, planeta obíhá ve vzdálenosti asi dvou milionů kilometrů okolo červeného trpaslíka jednou za 38 hodin. Pro srovnání, Země se nachází od Slunce více než 70x dál.

Na jejím povrchu se podle objevitelů vyskytuje voda, která by mohla být v kapalném stavu. Za normálních okolností by se voda na planetě obíhající tak blízko své hvězdy vypařila. Silná atmosféra okolo GJ 1214b ale podle vědců vytváří takový tlak, který umožňuje životadárné tekutině zůstat v kapalném skupenství.

Teleskopy projektu MEarth | Foto: CfA, Dan Brocious

Díky výskytu planety pouhých 40 světelných let od Země vědci věří, že budou moci zanedlouho tuto silnou atmosféru prozkoumat.

Zdroj: Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics