Čína zřejmě omezí vývoz vzácných kovů

Čínská vláda údajně uvažuje o tom, že omezí, v některých případech možná i zastaví, vývoz některých vzácných kovů. S odvoláním na zprávu čínského ministerstva průmyslu o tom píší britské deníky.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Toyota Prius, asi nejpopulárnější hybrid současnosti

Toyota Prius, asi nejpopulárnější hybrid současnosti | Foto: Toyota

Vzácné kovy jsou nezbytně třeba například pro výrobu hybridních aut, katalyzátorů nebo nízkoenergetických žárovek. Přitom 95 procent těchto kovů se momentálně dováží z Číny.

Přehrát

00:00 / 00:00

Rozhovor Miroslava Havránka z Centra pro otázky životního prostředí University Karlovy na Rádiu Česko

Podle deníku Independent západní státy nejvíc znepokojuje hrozící nedostatek neodymu, který je důležitý pro výrobu pevných disků počítačů nebo větrných turbín. List píše, že v posledních sedmi letech už Čína omezila vývoz neodymu o 40 procent a nyní si chce nechat pro vlastní potřebu veškerou produkci.

Podle Miroslava Havránka z Centra pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy je těžké vzácné kovy najít. Navíc jsou většinou v ložisku řídce rozprostřeny a obtížně se tak těží.

"Jde o 17 až 20 kovů. Používají se prakticky ve všech moderních technologií. Prvky jako například terbium jsou ve všech záznamových zařízeních. Neodymové magnety mají zase využití od těžkého průmyslu až po mikroaplikace v produktech," řekl Havránek.

Cena půjde nahoru

Pokud Čína skutečně omezí vývoz těchto kovů, bude to mít za následek jejich stoupající cenu. S tím půjde nahoru i cena příslušných výrobků.

"Čína zdaleka není jediným vlastníkem těchto ložisek. Podmínky jsou ale takové, že zatím pouze v Číně se vyplatilo těžit. Teď pravděpodobně přišel čas na otevírání dalších ložisek," myslí si Havránek.

Nové doly se mohou objevit například v Austrálii, Severní Americe, Jihoafrické republice, Brazílii, ale také možná v Norsku nebo na Urale. K jejich zprovoznění může ale podle odhadů firem, které těžbu připravují, dojít až za několik let.

Igor Maňour, Martina Mašková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme