Elektronické mýto na Slovensku brzdí provoz kamionů v příhraničí

Nový systém elektronického mýtného na Slovensku komplikuje dopravu na česko - slovenském hraničním přechodu. Až sedmikilometrová kolona kamionů se utvořila v Mostech u Jablunkova. Připravení nebyli hlavně řidiči polských kamionů.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Mýtná brána

Mýtná brána | Foto: Marián Vojtek

"Elektronické mýtné funguje na Slovensku na principu zjišťování polohy pomocí satelitů - palubní jednotka si vypočítá kde se auto nachází, porovná to s mapou zpoplatněných úseků a když vyhodnotí, že je na zpoplatněném úseku, tak to zúčtuje," přiblížil v pořadu Stalo se dnes slovenský dopravní analytik Josef Drahovský.

Jednou z výhrad dopravců je to, že řidiči přesně nevědí, kde všude musí platit. "Pro zahraniční řidiče je to víceméně přehledné, protože platí na všech dálnicích, rychlostních komunikacích a silnicích první třídy. Pro domácí to jednoznačné ale není, protože u silnic první třídy nevědí kde je úsek zpoplatněný - nejsou povinné tabule označující začátek a konec," přiblížil.

Přehrát

00:00 / 00:00

Nový systém elektronického mýtného na Slovensku komplikuje dopravu v příhraničí. Hostem pořadu Stalo se dnes byl slovenský dopravní analytik Josef Drahovský.

Problémy podle něj působí také to, že řidiči nákladních vozů často nemají palubní jednotku mýtného. Ta se dá koupit pouze na vybraných přechodech. Jinak si ji musí opatřit až na slovenském území.

"Někde došlo k tomu, že řidiči museli odstavit kamion a taxíkem odjet do vnitrozemí shánět palubní jednotku," řekl Drahovský. Podle něj tento problém momentálně operativně řešit nejde. "Tam je více problémů - například pro mě je zcela nepochopitelné, že nelze platit kartou. Musí platit v hotovosti a nejnižší poplatek je 101 euro," uvedl.

Proti údajně nekvalitní přípravě elektronického mýta protestuje dlouhodobě Unie autodopravců Slovenska, která teď sbírá podpisy do petice proti novému systému.

"Mýto bylo připravené dobře, ale organizačně to selhalo. Zejména při informovaní řidičů přijíždějících k hranicím, dále je problém v legislativě a také jde o příliš vysoké poplatky - pro běžného přepravce až osminásobný nárůst ceny. Nedivím se tedy, že protestují, ale domnívám se, že jejich protesty vyslyšeny nebudou," uvedl dopravní analytik Josef Drahovský.

Katarína Brezovská, Veronika Sedláčková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme