Zapletala s Ouředníčkem nezastaví ani horké palivo

7. leden 2010

Loni na rallye Dakar veřejnost doslova šokovali Miroslav Zapletal s Tomášem Ouředníčkem ziskem sedmého místa v kategorii aut. Přesto do poslední chvíle zvažovali, jestli se mají za dalším dakarským dobrodružstvím do Jižní Ameriky vydat. Jako posádka z první desítky posledního ročníku měli startovní pozici do poslední chvíle rezervovanou. Skoro za minutu dvanáct tuhle možnost využili.

Na rozdíl od minulého Dakaru je už ve třetí etapě postihly problémy, kvůli kterým málem skončili. Za všechno mohl zpěněný benzín. Z rozhovoru našeho reportéra Jana Říhy je jasné, že jim průběžná 27. příčka v pořadí vzhledem k situaci vůbec nevadí.

"Začalo asi 60kilometrové těžké dunové pole, které jsme si pamatovali z minulého ročníku. Po pěti kilometrech se auto najednou zastavilo a nechtělo jet. Stejná situace se opakovala podle mě tak stokrát. Vždycky bylo třeba upustit trochu horkého benzínu a potom bylo možné pokračovat dál. Byl to velký zázrak, že jsem se dostali až do cíle, protože někdy jsme museli zastavovat po 600 metrech. Bylo to tedy obrovské trápení, ale nakonec jsme stihli časový limit. Jsem spokojený," říká Mirek Zapletal.

Popište nám, co se s benzínem dělo?

"Když benzín dosáhne vyšší teploty než 50 °C, začíná pěnit a čerpadlo není schopné vyvinout dostatečný tlak ke vstříknutí benzínu. Obsah nádrže, který je čerpán do motoru, a také nespálený přebytek paliva, který se vrací do nádrže, se totiž ohřívá na motorovou teplotu. Přestože máme chladič i ventilátor, v 50stupňových teplotách, které v poušti panují, palivo prostě nestíhají ochladit," vysvětluje Mirek Zapletal.

Tomáši, vy jste při těchto zastávkách vymýšlel, jak se dostat s autem zpět, a při jedné z nich jste dokonce vyrazil koupit colu. Jak to bylo?

"Ano, to už byla trochu beznaděj. My jsme neustále doufali, že se stane nějaký zázrak, auto se normálně rozjede a my budeme pokračovat v závodě. Zatímco kolem nás projížděly v relativním poklidu ostatní posádky, já už jsem ztrácel naději. Naštěstí je Mirek silná osobnost a ve slabších chvílích mě vždy dokáže podpořit. Už to vypadalo, že ani nestihneme 10hodinový časový limit. Při jedné zastávce, kdy jsme byli už extrémně vysílení a dehydrovaní, dostal Mirek chuť na Coca Colu. Vzal jsem tedy peněženku, a protože kolem nás byla spousta diváků, koupil jsem ji od nich. To bylo opravdu poprvé, kdy jsem během rychlostní zkoušky šel na nákup."

V průběhu rychlostní zkoušky je potřeba občas upustit, nebo dofouknout pneumatiky. Vysvětlete nám laikům proč a jak to na trati vypadá?

"Do písku je lepší, když je pneumatika co nejměkčí - rozšíří se a zvětší se tak záběrový vzorek. Tím se zároveň zmenší tlak a pneumatika se pak tolik nazahrabává do písku. Jednoduchá, rychlá metoda k upouštění tlaku je umístit na ventilek výpustní ventil a s měřičem tlaku kontrolovat stav. Sytém dofukování u vozů s pohonem všech kol je zakázaný, takže tlak se musí upouštět manuálně. Také dofukování pneumatik, které přichází na řadu zase na silnicích a asfaltu, probíhá manuálně," popisuje Tomáš Ouředníček.

autor: jař
Spustit audio