Zájem o nová auta se kvůli krizi nezvýší

Hospodářská krize loni stáhla prodej nových aut v Česku o 11 procent. Češi nakoupili 181 tisíc nových osobních a lehkých užitkových vozů. Prodej nákladních aut se snížil dokonce o 55 procent.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výrobní linka. Ilustrační foto

Výrobní linka. Ilustrační foto | Foto: Tomáš Adamec

Podle předsedy Svazu dovozců automobilů Víta Pěkného bude prodej letos na stejné úrovni jako v roce 2009.

"Trh poklesl, což je patrné i ze zveřejněných čísel. Ze začátku převládala soukromá klientela, která kupuje převážně levné automobily. Firemní zákazníci se probrali v druhé polovině roku., kdy se poměr vyrovnal. Situace na trhu je ale stále velmi obtížná. V roce 2010 očekáváme spíše stagnaci," řekl Radiožurnálu Pěkný.

Kvůli hospodářské krizi přišlo v Česku o práci v automobilovém průmyslu 12 tisíc lidí. Automobilky přitom v Česku loni vyrobily rekordní počet 970 tisíc vozů, což je přibližně o tři procenta víc než v roce 2008.

Asi třetina připadá na kolínskou továrnu TPCA, 118 tisíc aut vyrobila firma Huyndai v Nošovicích a většina je produkce Škody Auto. Výroba nákladních vozů v Tatře a Avii se o šedesát procent snížila. Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka se hospodářská krize v domácím automobilovém průmyslu nejvíce projevila v zaměstnanosti.

"Přestože se vyrobilo relativně stejně nebo o něco více vozidel než v roce 2008, muselo dojít k propuštění pracovníků, což je asi největší ztráta, protože se jedná o takzvaný nevratný proces. V praxi to znamená, že zmíněných 12 tisíc propuštěných pracovníků se do sektoru již nevrátí?ů uvedl Šípek pro Radiožurnál.

Nejprodávanějším autem je Škoda Octavia

Podle Šípka se prodej osobních a malých užitkových aut na domácím trhu snížil na 181 tisíc kusů. Nejprodávanější byla Škoda Octavia.

"Pokud sečteme osobní a malá užitková vozidla, došlo k poklesu o 11 - 12 procent. Propad je tedy znatelný. Postihl nejvíce právě malé vozy, naopak nižší střední třída v prodeji vzrostla. V roce 2010 patrně zůstane prodej osobních automobilů ve stejné hladině jako v roce 2009, přičemž dojde k mírnému posílení segmentu malých vozů," uzavřel Šípek.

Jaroslav Skalický, Lukáš Vincourek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme