O automobilku Saab projevil zájem nizozemský investor

Nizozemský výrobce luxusních vozů Spyker Cars splnil slib a nakonec těšně před včerejší uzávěrkou nabídek předložil americké skupině General Motors zlepšený plán na koupi její uzavírané švédské automobilky Saab. I když podrobnosti nebyly zveřejněny, GM se prý bude nabídkou vážně zajímat.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Saab 9-3X

Saab 9-3X | Foto: www.salon-auto.ch

"Aktuální dění vnímám jako poslední pokus, jak firmu SAAB zachránit před řízenou likvidací, ke které směřuje. Otázkou bude především věrohodnost nabídek, které GM v posledních dnech dostal. Americký koncern tvrdí, že prodat firmu pro něj není těžké, stačí, když se objeví někdo, kdo prokáže, že má na transakci dostatečné prostředky. Prohlášení Američanů jsou ale taková, že záchraně sami příliš nevěří. To znamená, že zájemce za seriózní příliš nepovažují," říká analytik společnosti Cyrrus Karel Potměšil.

Podle švédského tisku zřejmě nabídku podaly také dvě nejmenované švédské skupiny. Jedna z nich má podporu lucemburské investiční společnosti Genii Capital a využívá podnikatelského plánu malého švédského výrobce luxusních vozů Koenigsegg. Ten se ale z jednání o koupi Saabu v listopadu stáhl. Ve druhé skupině údajně figuruje bývalý šéf výrobce nákladních vozů MAN Hakan Samuelsson. Podle BBC má o Saab zájem také šéf Formule 1 Bernie Ecclestone.

Přehrát

00:00 / 00:00

O možném prodeji švédské automobilky Saab mluvil na Rádiu Česko analytik společnosti Cyrrus Karel Potměšil.

"Bohužel zatím všichni zájemci deklarovali svůj zájem, ale nedoložili, že mají dostatečné finanční prostředky. Není také jisté, kdo za zájemci stojí," pokračuje Potměšil.

Saab vyráběl vozy od roku 1949. Po 40 letech ho přebral General Motors. Od té doby je prakticky automobilka stále ztrátová. V současné době je automobilka před uzavřením, což by pro Švédsko znamenalo nejen ztrátu prestiže a známé značky, ale především ztrátu tisíců pracovních míst.

"Automobilka měla problémy již dříve. Její koupě ze strany GM jí příliš nepomohla. Má na tom ale podíl i samotný koncern GM, který poslední tři dekády žil jen z podstaty, jakési setrvačnosti, doplácel na pokles kvality svých automobilů a nedokázal to změnit ani u svých evropských dceřiných společností," dodává analytik společnosti Cyrrus Karel Potměšil.

Roman Chlupatý, Jan Piroch Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme