Semafory slouží v Praze 80 let

Semafor, který se 21. ledna 1930 objevil v Praze na Václavském náměstí na křižovatce Jindřišské a Vodičkovy ulice, byl úplně prvním semaforem instalovaným v Česku toho typu, jaký známe v současnosti, tedy plně automatický semafor s elektrickými světly třech barev.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Sněhové nadílce neuniklo nic

Sněhové nadílce neuniklo nic | Foto: Honza Ptáček | Zdroj: Český rozhlas

Nebyl to ovšem zcela první semafor u nás. Vůbec první semafor, který byl ovšem ovládaný ručně byl instalován na křižovatce Hybernské s Havlíčkovou a Dlážděnou. Vypadal jako metr a půl vysoká plechová skříň s třemi barevnými čočkami zavěšená na lanovém závěsu nad ulicí. Přepínání světel ručně obsluhoval policista.

Přehrát

00:00 / 00:00

O historii i současnosti semaforů mluvili redaktor Dalibor Zíta a dopravní odborník Stanislave Huml

Ve světě se první světelná signalizace na silnici objevila už v roce 1868 na křižovatce před londýnským parlamentem, tehdy řídila ještě koňskou dopravu. Konstruktér tehdejšího semaforu J.P. Knight byl odborníkem na železniční dopravu a nechal se inspirovat traťovými návěstidly. Světla semaforu byla tvořena dvěma plynovými lampami, jednou červenou a druhou zelenou, policista je obsluhoval ručně a zastavoval tak koňské povozy, aby poslanci mohli přejít vozovku na cestě do parlamentu.

Semafor po jednom roce fungováni explodoval a policistu vážně zranil. Poté byl zakázán a světelná signalizace se na Londýnskou ulici vrátila až téměř po šedesáti letech v roce 1926. O rok později byl v městě Wolverhampton zkonstruován první automatický semafor stejného typu jaký začal řídit dopravu před osmdesáti lety v Praze na Václavském náměstí.

Řízeno počítači

Dopravní expert Stanislave Huml ve Světě o deváté Rádia Česko připomněl, že dnes řídí provoz semaforů počítače. "Neumím si v dnešní době představit, že by semafory neexistovaly." Ve velkých městech se bez nich neobejdeme.

"Spousta našich křižovatek je řízena dynamickým způsobem. Počítač, který řídí křižovatku, sleduje provoz z jednotlivých směrů a prodlužuje čas zelené ze směru s hustším provozem, aby kapacita průjezdu byla větší," poznamenal Huml.

Světelná signalizace na přechodech pro chodce zaujala před několika lety také výtvarníka, který působí pod přezdívkou Roman Týc. Ten předělal asi na 50 pražských přechodech panáčky na světlech semaforů tak, aby konali různé neobvyklé činnosti, například pili z lahve, venčily psa, nebo chodili o berlích. Umělci hrozí vysoká pokuta. Prý ohrozil bezpečnost chodců.

"Myslím, že bezpečnost příliš neohrozil - světelné signály zůstaly v původních barvách. Byla to recese, ale způsobila to škodu, náklady při navracení do původního stavu. Tedy recese zajímavá ,ale na jednou použití," uvedl Huml.

Milan Kopp, Martin Křížek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme