Od února se mění tarify elektronického mýtného
Pro všechny malé náklaďáky platí ode dneška povinnost přihlásit se do systému elektronického mýtného. Platí se na dálnicích, rychlostních silnicích a malé části silnic první třídy. Vozidla nad 3,5 tuny byla do systému mýtného nově zahrnuta od 1. ledna letošního roku.
"Termín 1. února je důležitý z toho pohledu, že auta, která měla koupené dálniční kupony na rok 2009, tak platily do 31. ledna 2010. To znamená, že efektivně na mýtný systém nabíhají k 1. 2. 2010," vysvětlil ministr dopravy Gustáv Slamečka.
Zároveň se na českých dálnicích a rychlostních silnicích mění tarify elektronického mýtného pro nákladní auta a autobusy. Zatímco se sazby ve všední dny snižují, v pátek mezi 15. a 21. hodinou se podle počtu náprav vozidel zvyšují o čtvrtinu až polovinu. Toto opatření má podle ministra dopravy omezit počet nákladních vozů na silnicích v době, kdy na nich roste provoz osobních aut:
"Pokud má někdo vyrovnanou přepravu, tak by se mu to páteční zvýšení mělo vrátit snížením sazeb, které jsme uplatnili na ostatní dny a hodiny. Snížení sazeb je napočítané asi na 1,8 procent. Bylo to počítané složitými modely a my jsme neměli zájem na tom, abychom mýto v čase krize navyšovali, ale skutečně jsme chtěli vytvořit regulační opatření."
Dopravci vyšší sazby mýta kritizují
Státní rozpočet na těchto úpravách podle Slamečky nevydělá: "Tak, jak jsme to počítali, je to opatření neutrální. Nechci tvrdit, že tam nějaké mírné zvýšení nebude, to se těžko spekuluje. Naše opatření bylo regulační, snažíme se snížit počty nákladních aut v čase, kdy nám nejvíce jezdí osobních aut."
Podle tajemníka Sdružení dopravců ČESMAD Bohemia Martina Špryňara, tato změna ovšem u některých dopravců může výrazně zvýšit náklady:
"Pokud máte dopravce, který jezdí čistě mezinárodní dopravu a vracejí se mu všechna auta ze západní Evropy zrovna v pátek odpoledne, tak tento dopravce při zachování všech dosavadních postupů na tom bude finančně bit. Naopak vnitrostátní doprava by měla být schopná v těch ostatních časech si pomoci a páteční navýšení si kompenzovat."