Audit ukázal, že Praha spravuje příliš mnoho divadel

Transformace pražských divadel bude pokračovat. Hlavní město se pro ni rozhodlo na základě právě skončeného auditu ve svých příspěvkových organizacích. Před dvěma lety pod tlakem odborné veřejnosti a demonstrací kvůli grantovému systému proměnu divadel z příspěvkových organizací Prahy v soukromé pozastavilo.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Magistrát hlavního města Praha

Magistrát hlavního města Praha | Foto: Tomáš Adamec

Hlavní město Praha dává peníze na činnost a provoz asi dvaceti divadlům. Jsou mezi nimi například Činoherní klub, Divadlo Na Zábradlí, Švandovo divadla nebo Divadlo v Dlouhé. Právě skončený audit prokázal, že radnice spravuje příliš mnoho scén, což příliš zatěžuje městský rozpočet.

"Není účelem nebo směrem Hlavního města Prahy, aby vlastnilo divadla v takovém rozsahu, v jakém vlastní. Je to ojedinělé, není to úplně zvykem," říká radní pro kulturu Ondřej Pecha

Přehrát

00:00 / 00:00

Praha spravuje příliš mnoho divadel. Příspěvek reportérky Michaely Veteškové

"My bychom opravdu měli mít ty velké divadelní domy a divadla, která jsou jakoby svým zaměřením jedinečná. To znamená divadlo Minor, samozřejmě velká divadla typu Divadla na Vinohradech."

Transformaci pozastavily protesty divadel

Pražská divadla měla projít transformací už na začátku loňského roku, ale magistrát se rozhodl transformaci pozastavit kvůli kritice grantového systému Prahy.

"To je jeden z důvodů, proč jsme ty audity zadávali, abychom získali to srovnání. Protože tady je velké pnutí už léta mezi soukromými společnostmi, jak jsou financovány, a příspěvkovými organizacemi," připomíná dále Pecha.

Grantový systém hlavního města a také proces transformace kritizovalo vedení například Divadla Na Zábradlí, Divadla pod Palmovkou, Městských divadel pražských, Studia Ypsilon a Švandova divadla.

Přeměnu divadel z příspěvkových organizací na jiné právní subjekty považovali už před dvěma lety za nepřipravený. Z archivu jsme vybrali komentář ředitelky Divadla Na Zábradlí Doubravky Svobodové.

"Snažili jsme se vysvětlit, že se nemůžeme bavit o specifikách transformace jednotlivých divadel, když nevíme ten základní, generelní rámec, do kterého se budeme transformovat," upozorňovala tehdy.

Radní slibuje individuální přístup

Nový radní pro kulturu Ondřej Pecha ale slibuje, že ke každému divadlu bude přistupováno individuálně.

"Každý ten subjekt má svá specifika a my prostě musíme tu transformaci nastavit na každý subjekt zvlášť," říká Pecha. V majetku města by měla podle něj zůstat velká divadla anebo divadla pro děti.

"U divadla v Karlíně je ještě otazník, ty diskuse ještě probíhají. Vinohradské divadlo si určitě hlavní město ponechá. Divadlo v Dlouhé - tam je velký problém s tím, že tam jsou nájemní smlouvy, že je v soukromém objektu," vypočítává radní Pecha.

Podle informací Českého rozhlasu audit údajně prokázal, že například Švandovo divadlo stojí pražskou pokladnu až 40 milionů korun ročně. Za nájem domu, v němž sídlí pražské Divadlo v Dlouhé, radnice platí roční nájemné ve výši skoro devíti milionů.

Marika Táborská, Michaela Vetešková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme