Stávka pilotů německé Lufthansy omezila i lety na Ruzyni

Stovky zrušených letů denně, celkové ztráty až ke stovce milionů eur. Tak odhaduje vedení německých aerolinek Lufthansa dopad čtyřdenní stávky, do níž vstoupily dnes o půlnoci čtyři tisíce pilotů Lufthansy kvůli obavám o pracovní místa.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letiště Praha - odletová hala (ilustrační foto)

Letiště Praha - odletová hala (ilustrační foto) | Foto: Tomáš Adamec | Zdroj: Český rozhlas

Lufthansa před polednem požádala soud, aby pilotům zakázal pokračovat ve stávce. Protestní akce se dotýká letecké dopravy v celé Evropě, i když řadu spojů chtějí aerolinky udržet, například s pomocí svých regionálních dopravců.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportér Zbyněk Zykmund a letecký publicista Martin Velek v poledních Ozvěnách dne.

"Letecká společnost měla teď velké náklady, nyní se jim to asi zajídá a chtějí někde ušetřit. A piloti jsou zrovna velice dobře placení," podotkl letecký publicista Martin Velek.

Protest se dotkne i pražského Ruzyňského letiště. Prvním letem, kterého se stávka Lufthansy dotkla, byl let z Frankufurtu do Prahy v půl deváté ráno. Stávka zrušila i čtyři pravidelné lety z Prahy do Frankfurtu. V 10h10, 14h05, 18h05 a 19h15 a také let ve 12h55 do Mnichova.

Přehrát

00:00 / 00:00

Situaci na berlínském letišti Tegel sleduje zpravodaj Jiří Hošek. (9h16)

Lufthansa by měla podle alternativního letového plánu vypravit letadlo v 15h40 z Mnichova a v 17h20 se bude letadlo vracet z Prahy do Mnichova.

Lufthansa poskytuje cestujícím speciální informační linku, kde nabízí přeložení letů na nejbližší spoje jiných společností, změnu termínu nebo navrácení peněz. Před stánkem se tvoří fronta, vše ale zatím probíhá v klidu a bez emocí.

Pokud nedojde k žádné dohodě mezi zaměstnanci a vedení Lufthansy, znamenalo by to celkem dvacet osm zrušených letů na trase Praha - Frankfurt, Frankfurt - Praha a dva mezi Prahou a Mnichovem.

Lufthansa: Je to zcela zbytečná stávka

"Zcela zbytečná stávka bude mít naprosto zásadní dopad na leteckou dopravu nejen v Německu, ale v celé Evropě," obává se mluvčí Lufthansy Klaus Walther. Letecká společnost chce minimálně během prvního dne protestu udržet ve vzduchu asi třetinu letadel. Její dceřiná firma Germanwings chce uskutečnit dokonce dvě třetiny všech letů.

Přehrát

00:00 / 00:00

Situaci na Ruzyňském letišti sleduje Zbyněk Zykmund. (9h00)

Například na berlínském letišti Tegel ale zatím vládne a naprostý klid. V hale je poloprázdno zřejmě proto, že se o stávce hodně mluvilo a psalo.

"Je to nepříjemné pro Lufthansu a samozřejmě pro naše cestující. Podle nouzového letového řádu by se dnes tady na Tegelu mělo uskutečnit 28 ze sedmdesáti letů. Dnes ráno se navíc dodatečně zrušily i další lety, jako třeba spoj do Frankfurtu a do Mnichova. Jejich piloti se prostě nedostavili," popsal dění na berlínském letišti Tegel mluvčí postižené letecké společnosti Wolfgang Weber.

Pilotovat půjdou ,úředníci'

"Během prvního dne stávky se možná Lufthanse podaří odbavit několik spojů nad rámec nouzového letového řádu. Nejpozději v úterý nebo ve středu se ale zastaví veškerý provoz," předpovídá mluvčí odborového sdružení pilotů Cockpit Alexander Gerhard-Madjidi. Stávkující piloti hodlají se svými stroji ještě doletět do Německa a teprve tam je odstavit.

Přehrát

00:00 / 00:00

Situaci na berlínském letišti Tegel sleduje zpravodaj Jiří Hošek. (8h00)

Lufthansa chce udržet během stávky ve vzduchu třetinu všech letů. Dopomoci jim k tomu mají najatí kapitáni, ale i lidé z vlastního managementu, kteří mají pilotní licence. Na několik dní tak svou běžnou kancelářskou práci opustí šéfpilot Lufthansy Jürgen Raps, který je majitelem licence na pilotování obřího Airbusu A380. Propisovačku za knipl vymění i šéf nákladní divize Cargo Carsten Spohr. Ten si tu a tam zaletí Airbusem A320.

Za řízením by se teoreticky mohl objevit i ředitel maďarské společnosti Malev Martin Gauss. Ten má podle serveru Welt stále ještě platnou licenci na Boeing 737. Na udržení standardního provozu potřebuje Lufthansa denně na sedm set pilotů.

Jiří Hošek, Zbyněk Zykmund, Veronika Sedláčková, Alice Kottová, Marek Matlovič Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme