Ministerstvo školství chce podpořit romské žáky

Dostat romské děti z praktických škol a zajistit jejich lepší vzdělání se letos pokusí ministerstvo školství. V rámci dotačních programů rozdělí na pomoc dětem se špatným sociálním zázemím celkem 64 milionů korun. Uvedla to na veřejném slyšení v Senátu náměstkyně ministryně školství Klára Laurenčíková.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Skupina dětí - ilustrační obrázek

Skupina dětí - ilustrační obrázek | Foto: Fotobanka stock.xchng

"V tomto roce chceme vyhlásit dotační programy z rozpočtu ministerstva školství, které půjdou jednak do oblasti předškolního vzdělávání a včasné péče, dále do oblasti podpory asistentů pedagoga, kteří jsou velmi důležitým prvkem, a také do oblasti podpory těch škol hlavního vzdělávací proudu a mateřských škol, které vzdělávají vysoká procenta sociálně znevýhodněných žáků a potřebují ze strany státu zvýšenou podporu. Půjde též o podporu volnočasových aktivit a nízkoprahových klubů, kde se mohou děti připravovat na vyučování," řekla Českému rozhlasu náměstkyně ministryně školství Klára Laurenčíková.

Zda tato iniciativa pomůže vyřešit problém zařazování romských dětí do praktických, dříve zvláštních, škol není zcela jasné. Tyto školy jsou určeny dětem s lehkým mentálním postižením, velkou část jejich žáků ale tvoří romské děti.

Přehrát

00:00 / 00:00

Proti rušení speciálních škol je i radní pro oblasti školství, mládeže a sportu Plzeňského kraje Jiří Struček

Nevládní organizace Amnesty International už v lednu vyzvala vládu, aby nejlépe zcela zmrazila zápisy do těchto škol na letošní školní rok.

Podobně kriticky vnímá problém i Jan Stejskal z iniciativy Společně do školy, ten by tyto školy také rád zrušil:

"Prakticky bych doporučoval tři opatření. A sice analýzu možnosti zrušení rámcového vzdělávacího programu pro děti s lehkým mentálním postižením. Dále doufáme, že ministerstvo splní svůj závazek a spustí veřejnou mediální kampaň zaměřenou na odbourávání předsudků majoritní společnosti, což je jeden z důvodů, proč je velká část romských dětí odklízena do škol pro žáky se zdravotním postižením. Třetím opatřením je zvýšení dostupnosti a kapacit mateřských škol, kde ve školním roce 2008/2009 scházelo deset tisíc míst a samozřejmě velká část romských dětí se tam vůbec nedostala."

Praktické školy se brání

Pracovníkům praktických škol se však kritika ze strany nestátních organizací a občanských sdružení zdá neoprávněná. Zástupci těchto škol v Plzeňském kraji ve spolupráci s plzeňským krajským úřadem také zaslali v této souvislosti nedávno na ministerstvo školství protestní dopis.

"Na speciálních školách, které zřizujeme se nikdy nerozlišovalo, kdo je a kdo není Rom. Pouze se rozlišovalo, kdo má předpoklady chodit do speciální školy a kdo do běžné školy," uvedl radní pro oblasti školství, mládeže a sportu Plzeňského kraje Jiří Struček.

"Snahy ministerstva školství o postupném zrušení speciálních škol zásadně nevítáme. Tyto školy jsou vytvořeny na speciální pedagogiku, běžné základní školy tyto dispozice nemají," pokračoval radní Struček.

Podle něj jsou děti ve většině případů na speciálních školách spokojené. "Je to dáno i specifickým přístupem kvalifikovaných pedagogů, specialistů na tento typ školství. Děti ze speciálních škol mají i dobré šance na pozdější uplatnění. Existuje celá řada středních škol, které se zaměřují na absolventy speciálních základních škol," dodal radní pro oblasti školství, mládeže a sportu Plzeňského kraje Jiří Struček.

Tomáš Pavlíček, Jan Piroch Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme