Svaz pacientů kritizuje průzkum o spokojenosti v nemocnicích

Průzkum ministerstva zdravotnictví s názvem Kvalita očima pacientů vzbudil kritiku Svazu pacientů. Podle něj se ministerstvo zabývá věcmi, které nejsou tak důležité, jako bezpečnost nebo dostupnost lékařské péče.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nemocnice

Nemocnice | Foto: Tomáš Adamec

V průzkumu lidé odpovídali na to, jak byli spokojení s péčí ve fakultních nemocnicích. Podle Svazu pacientů je ale projekt jen zastíracím manévrem skutečných problémů v oboru.

Jak upozornil viceprezident svazu Josef Mrázek, lidé mohou posoudit třeba jen komunikační úroveň lékařů nebo sester, kvalitu péče ale nepoznají.

Přehrát

00:00 / 00:00

Na kritiku Svazu pacientů reagoval ve vysílání Rádia Česko náměstek ministryně zdravotnictví Marek Šnajdr

"Pacient sice pozoruje, že komunikace třeba vázne, ale ve skutečnosti zásadně chybí odborná kontrola kvality a bezpečnosti, která by musela být systematická. Je tam řada věcí, které jsou důležitější pro pacienty než to, jestli se zjistí, jak kde to pracoviště vypadá líbivě," řekl Radiožurnálu Mrázek.

Podle něj by mělo ministerstvo více dbát na dostupnost a kvalitu péče namísto podpory podnikání ve zdravotnictví.

"Ministerstvo už dávno mělo navrhnout novelu zákona, kde by nebyly věci prospívající podnikání a obchodování se zdravím, ale které by sledovaly zaručenou dostupnost a kvalitu péče, aby se neděly takové věci, jako třeba že se prodají nemocnice a potom a potom chybí dostupnost," podotkl Mrázek.

S kritikou Svazu pacientů, že resort nesleduje to podstatné, tedy jak nemocnice léčí, nesouhlasí náměstek ministryně zdravotnictví a předseda správní rady Všeobecné zdravotní pojišťovny Marek Šnajdr. Podle něj kritika vychází z nepochopení a neznalosti.

"Na jedné straně máme přesné mezinárodní způsoby, jak hodnotíme kvalitu, to znamená jakých je nemocnice schopna dosahovat medicínských výsledků. To se nazývá akreditace a je to jedna z priorit našich nemocnic. Ale má to i druhou rovinu, která nás zajímá stejně, a to je to, jak se pacienti v nemocnici cítí," zdůraznil Šnajdr ve vysílání Rádia Česko.

Pacienti si nejvíc stěžují na stravu

Na otázky týkající se chování personálu, léčby nebo třeba spokojenosti se stravou odpovídalo v průzkumu celkem 22.000 pacientů v patnácti zařízeních. Nejlépe se umístily fakultní nemocnice v Hradci Králové, v Ostravě či v Plzni.

Přehrát

00:00 / 00:00

O výsledcích průzkumu mezi pacienty hovořila v Raním interview Radiožurnálu náměstkyně ministryně zdravotnictví Markéta Hellerová

Výsledky ukázaly, že kvalita péče oproti loňsku vzrostla a zlepšilo se také chování lékařů a sester. Naopak nejvíce pacienti stále kritizují stravování. Některým se také nelíbilo zastaralé, ponuré prostředí nemocnic.

Jak ve vysílání Radiožurnálu řekla náměstkyně ministryně zdravotnictví Markéta Hellerová, strava v nemocnicích je obecně problémem.

"Tam je vždycky potřeba odlišit i skutečnost, že v okamžiku, kdy pacient je na dietě, tak to jídlo je méně chutné, než na co je zvyklý. Takže obecně spokojenost se stravou bude v nemocnicích vždycky menší, nicméně je vidět, že mezi nemocnice je rozdíl," připomnela náměstkyně.

Martin Hromádka, Květa Moravcová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme